Ga naar inhoud
Nu kijken

NFF toont filmtalent uit Utrecht op Culturele Zondag

Ben je op zondag 23 april in Utrecht? Kom dan naar de Culturele Zondag, want daar trakteren we je in de Trouwzaal van het Stadhuis op twee films van jonge makers uit eigen stad. Er zijn die dag twee korte films te zien van makers die ooit afstudeerden aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht: Paralysed Nights van regisseur Anna Koppen en Void Between Us van regisseur Luka Gribnau. Bij beide films is er een nagesprek, de toegang is gratis.

Still Paralysed Nights

Paralysed Nights

  • Van 12:00 tot 12:30 in de Trouwzaal, Stadhuis Utrecht
  • Q&A met Sound Designer Midas van Jaarsveld

Met Paralysed Nightswon Anna Koppen tijdens de NFF Talentdagen 2021 de Keplerfilm Animatieprijs. De film is een beklemmende animatie over slaapverlamming: terwijl een meisje probeert te slapen verandert haar kamer in haar ergste nachtmerrie en weet ze niet meer wat boven of onder is.

Still_Void between us

Void Between Us

  • Van 13:15 tot 14:00 in de Trouwzaal, Stadhuis Utrecht
  • Q&A met director of photography/editor Kees Willems

Winnaar van de EY Talent Award voor hoogste production value tijdens NFF 2022. Void Between Us is een korte fictiefilm over het voelen van een vervreemding in een tweelingrelatie. Een jonge vrouw bevindt zich in een geïsoleerde en verlaten wereld. Via haar herinneringen probeert ze een weg terug te zoeken naar de verloren band met haar tweelingbroer. Muzikale film over verlies en verbinding.

Midas van Jaarsveld over Paralysed Nights

Als voorproefje op het nagesprek vroegen we componist en sound designer Midas van Jaarsveld alvast over zijn samenwerking met Anna Koppen. Hoe ging hij te werk voor deze film?

Midas: "Het project sprak me meteen aan omdat het voor Anna heel persoonlijk is. Ze vertelde mij over slaapverlamming en hoe dat een rol heeft gespeeld in haar leven. Ik was nog niet bekend met het fenomeen, maar Anna vertelde me er alles over voordat we aan het project begonnen. Ze vertelde me over nachtmerries, hallucinaties en niet kunnen bewegen terwijl je het gevoel hebt dat je wakker bent. Dit bracht een wereld van geluidsideeën in mij naar boven. Een geluid koppelen aan iets wat er eigenlijk niet is, hoe zou dat klinken?"

Sound design als leidende factor
"Toen ik de eerste beelden van Anna kreeg was dit nog een ruwe schets, maar ik kon meteen zien dat er een bepaalde opbouw in de film zat. Deze opbouw wilde ik benadrukken met de muziek. Bij deze film is het geluid niet iets wat onopvallend onder de film ligt. De muziek en sound design zijn een leidende factor en versterken de bewegingen in het beeld. Anna gaf me een paar keywords waar ik mee aan de slag kon gaan. 'Bedrukkend' was er een van. Ik koppelde dit aan lage frequenties. Het geluid begint donker en de eerste muzikale introductie bestaat uit lage tonen. De hartslag, tevens een zwaar geluid, is leidend voor bijna de hele film."

"Bepaalde bewegingen in de animatie komen steeds terug. Bijvoorbeeld het bibberen van de klok. Ik heb een toenemende schommeling in de pitch (toonhoogte) gekoppeld aan een schuif op mijn mixer. Vervolgens kon ik hiermee de schommeling toepassen op de hele compositie. Telkens als
de kronkeling in het beeld kwam, deed ik de schuif een beetje omhoog en hoor je dat het geluid meegaat met het beeld."

Climax
"Op een gegeven moment wordt Anna opgetild en begint de hele kamer te draaien. Dit heb ik me zo'n zelfde pitch schommeling weergegeven. Ook het omkeren van de kamer is op zo'n manier benadrukt maar daarvoor heb ik een specifieke sound gekozen. De climax moest over de top. Dit wilde Anna graag en als componist is dat natuurlijk geweldig. Het uitvergroten van het schrikmoment in de film is iets waar ik erg van heb genoten."

ga terug