Door: Sterre de Jong – Hoofd Professionals & Talent, Nederlands Film Festival
Met een focus op de rol van muziek in film, televisie, animatie, games en reclame is Buma Music in Motion (BMIM) al meer dan 10 jaar een toonaangevend platform waar muziek en media samenkomen. Al een aantal jaar werkt het Nederlands Film Festival met de organisatie via een vruchtbare samenwerking aan de verbinding en promotie van audiovisuele en muzikale professionals.
Eenmaal, zonder muziek en geluid, mist het verhaal toch een bepaald gevoel en is film slechts een serie van bewegende beelden. Muziek geeft context, emotie, sturing of duiding en kan zowel op de meest subtiele manier bijna onopmerkelijk blijven, of juist groots aanwezig zijn. Van de iconische scores van Inception en Star Wars, tot het bekende deuntje uit Turks fruit of de hitsingle van Bløf uit Alles is liefde; vrijwel direct herinneren we ons de beelden als we de filmmuziek horen.
Winnaar van het Gouden Kalf voor Beste Muziek 2023, Minco Eggersman, noemde dan ook de rol van emotie in zijn bedankspeech tijdens het EY Gouden Kalveren Gala 2023, voor zijn werk aan de film De man uit Rome van regisseur Jaap van Heusden. “Ik werk op een paar Nederlandse regisseurs na, vooral met regisseurs uit Oost-Europa. Dat zijn films die heel goed passen bij mijn DNA. Dat zit hem in de melancholie. En die melancholie, die vind je ook heel goed in de prachtige films van Jaap.”
Als ik Eggersman telefonisch spreek, gaat hij hier dieper op in. “Jaap had jaren geleden tijdens het schrijven van een eerdere film mijn muziek opstaan, en benaderde me toen om te vragen of ik niet geïnteresseerd zou zijn in een samenwerking.”
Hij vult aan: “Ik zie vaak films voorbijkomen met verhalen die ik niet herken uit mijn eigen leven. Te rooskleurig, te Hollywood, te glansrijk, waardoor het niet bij mij binnenkomt. Het gaat irriteren. Het laat mij juist ongelukkig voelen. Bij Jaap is het levensecht. De complexe zaken als een niet vervulde kinderwens, een zelfmoord, een ziektebed of een shooting op een school, gaat hij niet uit de weg. Het schuurt, en het is rauw. Het maakt het niet mooier dan het is. Dat is zo krachtig, en daar kan ik ook in mijn muziek een match in vinden.” “Ik zoek een klankkleur die zich aan de film verbindt. Filmmuziek is vaak orkestraal, dat vind ik te weinig toevoegen. De soundtrack is een onderdeel van het kleurenpalet van de regisseur.”
Contact tussen filmmakers en componisten
Het proces en belang van samenwerking met andere departementen herkent ook componist Joeri de Graaf, die niet alleen werkzaam is als componist, maar ook als muzikant en docent en vaak samenwerkt met zijn oude HKU-studiegenoot en sounddesigner Max Sombroek binnen hun bedrijf Nineyards Audio.
Joeri nam dit jaar nam deel een nieuw programma waarbij enkele componisten vanuit BMIM kennismaakten met twee Nederlandse en twee Vlaamse scriptschrijvers uit het ReWriteIt traject van Cinesud. Ook ontving hij een festivalaccreditatie en werd hij via de matchmaking service van het NFF gekoppeld aan enkele projecten uit de Holland Film Meeting, het internationale showcase platform voor de Nederlandse filmindustrie.
“Het was heel leuk om zo op het festival te zijn, en toevallig kwam ik regisseur Dwight Fagbamila weer tegen, waar ik eerder ook al in contact mee was gekomen via Script & Score! Ook heb ik gesprekken gevoerd met projecten uit de Holland Film Meeting, die ik anders niet had leren kennen. Hoewel het voor het project nog allemaal heel vroeg is, is het goed dat we op deze manier elkaars netwerk versterken. Op deze manier krijg ik mee welke projecten er ontwikkeld worden, en zij leren mij als componist kennen.”