Ga naar inhoud

KUYT: van doemscenario naar droomscenario

We hebben allemaal kunnen zien hoe Dirk Kuijt in zijn laatste kampioenswedstrijd voor Feyenoord die beslissende hattrick scoorde. Maar van de zenuwslopende weg ernaartoe en de impact op zijn gezin waren we geen getuige. Deborah van Dam legde het vast in haar documentaire KUYT: van de worsteling tot die onwaarschijnlijke apotheose.


Door Noa Johannes

Hoe zit het eigenlijk met jouw liefde voor voetbal?
“Een clubkaart heb ik niet, maar ik ga weleens naar Feyenoord-wedstrijden. En mijn moeder en grootouders komen uit Rotterdam, dus thuis was het altijd Feyenoord wat de klok sloeg. Ik vind voetbal een interessant fenomeen. Ik hou van de ambiance en het spel, maar vind het ook intrigerend wat voetbal doet met het volk: waar ter wereld je ook bent.”

Waarom Dirk Kuijt?
“Ik liep al een tijd met het idee om een documentaire te maken over onze huidige samenleving en allerlei maatschappelijke ontwikkelingen: de individualisering, gebrek aan leiderschap... dat soort thema’s. Tegelijk vond ik Dirk altijd al een bijzondere speler: een sociaal mens, een bruggenbouwer, harde werker, en met veel geloof in zichzelf en anderen. En dat in zo’n wereld... daar is niets ‘saais’ aan. Dat is juist heel sterk. Toen Dirk vorig jaar aankondigde nog een jaar bij te willen tekenen om Feyenoord landskampioen te maken, vielen al mijn ideeën als het ware samen. Gesymboliseerd door de persoon en voetballer Kuijt.”

Je was vast niet de enige die hem wilde volgen?
“Er waren inderdaad meer kapers op de kust, ja. Gelukkig kent een vriend van mij wat mensen in de voetbalwereld. Hij bracht me in contact met iemand die dicht op Kuijts management zit. ‘Stuur vanavond je plan maar even op’, kreeg ik opeens te horen. Als een gek ben ik toen vier A4’tjes gaan typen.”

Die vielen blijkbaar in goede aarde. Wat gaf je doorslag?
“Ik benadrukte dat ik geen overzichtsfilm wilde maken. En dat ik me puur wilde richten op dit specifieke seizoen en wilde wegblijven van bobo’s en talking heads. Maar ook dat we vooral moesten kijken of er een wederzijdse klik was: het zou anders zonde zijn van onze tijd.”



En dan mag je Kuijt vervolgens filmen en breekt er een periode van bankzitten en verliezen aan...
“We draaiden nog maar voor de tweede keer toen Dirk al op de bank terechtkwam. Dat maakte het niet alleen voor hem, maar ook voor ons spannend. Ik dacht: oh jee, we hebben zo meteen alleen nog maar een chagrijnige Dirk Kuijt. Niet precies wat ik voor ogen had. We hadden maar een beperkt aantal draaidagen en moesten daardoor veel schakelen: welke wedstrijden gaan we schieten, vanuit welk perspectief? Dat betekende dus veel vooruitdenken en gokken. En zelf natuurlijk ook balen dat Feyenoord het kampioenschap dreigde te verliezen.”

Had je ook maar enigszins durven dromen van de totale ommekeer in die spectaculaire laatste wedstrijd?
“Het had voor de documentaire echt niet mooier kunnen zijn. Alle frustraties en tegenslagen van daarvoor waren natuurlijk heel pijnlijk voor Dirk en zijn gezin. Maar met deze wending als slotstuk was het dramaturgisch gezien natuurlijk juist heel mooi.”

En je hebt het allemaal van heel dichtbij mogen vastleggen. Hoe won je het vertrouwen van het gezin?
“Toen Dirk al tijdens de tweede draaidag te horen kreeg dat hij niet zou spelen, wist ik: ik moet hem de ruimte geven. Niet erbovenop gaan zitten en continu vragen hoe hij zich voelt. Achteraf hoorde ik dat Dirk zijn twijfels had over het voortzetten van de opnames. En dat zijn vrouw hem aanspoorde om door te gaan: ‘Het is all the way, of niet’. En daar was Dirk het gelukkig mee eens.”

Denk je dat KUYT een internationale release krijgt?
“Dat hoop ik van harte! Maar hij is nog maar net uit, dus het is even afwachten. Ik hoorde wel dat er interesse is vanuit Liverpool, waar Dirk zes jaar speelde en waar we ook gefilmd hebben. En Fenerbahçe, de club waar Dirk drie jaar speelde, tweette over de film. Dus wie weet!”

KUYT draait vanavond, 26 september om 21.30 in Pathé Rembrandt. Na afloop vindt er een Q&A plaats met regisseur Deborah van Dam. Met Horacio & Johan als voorfilm.
ga terug