Ga naar inhoud

Festivaljournaal 25/9

Gisteren stond in het teken van VAN GOD LOS, en de première van TOKYO TRIAL. Ook is NFF Master Tom Holkenborg gearriveerd! Hij nam deel aan de Talkshow.


Gistermiddag in het festivalpaviljoen gingen de sterren van VAN GOD LOS in gesprek met met Eric Corton voor een intiem publiek. Nieuwe afleveringen van de serie draaiden later die dag - en vandaag ook nog - in Kinepolis Jaarbeurs. Hier was het sterren spotten geblazen. Er was speciaal in thema zelfs een met bloed bespatte \'witte\' loper.

De Stadsschouwburg was in de middag weer de verzamelplaats Nederlandse professionals. Het debat \'De Nederlandse film in een veranderend distributielandschap\' behandelde een actueel thema waar veel makers zich mee bezighouden. Hier lag dan ook een goed startpunt voor een interessante discussiemiddag. Is het moeilijk omgaan met de ver-online-isering van de filmindustrie? Conclusie: ja. Minder geld in het medialandschap zorgt natuurlijk voor problemen. Maar het zet ook aan tot creatiever denken.

Tijdens \'Tussen Kunst & Glitch\' bekeek een panel bestaande uit Nadine Roestenburg, Michel van Dartel, Jan Robert Leegte en Eric Kluitenberg diverse digitale installaties. Digitale kunstenaars schoven bij het panel aan en presenteerden hun werken, zoals interactieve installaties, games en desktop films. Het panel oordeelde vervolgens: is dit \'kunst\' of \'glitch\'? De conclusie was vaak dat het niet uitmaakt: de installaties zijn bijzonder in hun eigen genre.

In de avond ging TOKYO TRIAL in première in Pathé Rembrandt, waar een groot aantal geïnteresseerden vol verwachting de zaal in liep. Even later begon in de Schouwburg de première voor genodigden. Regisseur Pieter Verhoeff maakte al vroeg zijn entree en straalde op de loper, met hoofdrolspelers Hadewych Minis en Marcel Hensema aan zijn zijde. Even later verschenen Jonathan Hyde (o.a. bekend van TITANIC) en Paul Freeman op de loper.

In het kader van het Forum van de Regisseurs vond gisteren een vertoning van CRAIGSLIST ALLSTARS plaats. Regisseur Samira Elagoz plaatste een advertentie op Craigslist om nieuwe mensen te ontmoeten voor haar project. De mannen die reageerden waren vooral op zoek naar seksuele ontmoetingen. In haar film wil ze de echte mens tonen, en geven de regisseur en de mensen die ze ontmoet zich letterlijk en figuurlijk bloot. De film doet door de framing en focus vooral denken aan een collectie home videos. CRAIGSLIST ALLSTARS verlegt de grenzen van de documentaire. Het laat de man als onderwerp van de vrouwelijke kunstenaar zien. Het is een onwerkelijke film die de kijker ook naderhand niet loslaat.

ga terug