Ga naar inhoud

De 7 Gouden Vragen Aan... Mariska de Groot

Nog even en dan gaat de 37e editie van het Nederlands Film Festival van start. Ons kikkerlandje beschikt over flink wat talent op het gebied van film, televisie en interactive. De afgelopen 37 jaar zijn er op het NFF dan ook talloze prestaties gevierd, van de NFF Studentencompetitie tot de Gouden Kalveren. In de rubriek \'De 7 gouden vragen aan\' voelt het NFF tweewekelijks een van deze talenten aan de tand. Deze week: optisch geluidskunstenares Mariska de Groot.




Naam: Mariska de Groot

Tijdens het NFF: Voor het eerst is tijdens NFF Interactive: Storyspace haar installatie POPOVS ROULETTE te zien.

Vorig project: De analoge licht-naar-geluid installatie Cinechine





1. Wat is je meest memorabele moment uit je carrière tot nu toe?
"Vaak denk je bij memorabele momenten aan grote gebeurtenissen die iets aanzwengelen voor de toekomst, terwijl voor mij ook juist de kleine, onverwachte momenten in de studio erg memorabel zijn. Ik bouw zelf projectoren en voor mijn installatie NIBIRU was ik bezig met een overheadprojector. Toen ik wat veranderde aan de lenzen werd de projectie ineens heel groot, fel en scherp. Het was precies goed. Dit soort ‘eureka’ momenten blijven me graag bij. Een grote mijlpaal was bijvoorbeeld ook dat ik met een installatie vier maanden lang te zien was in het EYE Filmmuseum. Verder gebeurt er over twee weken iets waarvan ik zeker weet dat het memorabel wordt: voor de Deense Elsinore Girls March band schrijf ik met Lars Kynde een compositie. Dertig meisjes uit de band gaan samen mijn licht-naar-geluid instrument bespelen."


2. Wat zou een Gouden Kalf in de categorie Beste Interactive jou betekenen?
"Voorafgaand aan de Gouden Kalf-uitreikingen zijn er natuurlijk al mensen genomineerd die kans maken op de prijs. Ik zou wel heel verbaasd zijn als ik al genomineerd word voor een Gouden Kalf. Als ik kijk naar eerdere winnaars van prijzen als deze, dan hebben de installaties vaak een verhaal, een maatschappelijke boodschap en is de interactie met de toeschouwer een belangrijk onderdeel van het project. In directe zin is mijn werk niet echt interactief, het is abstracter en streeft meer naar een spirituele ervaring. Met mijn werk wil ik de zintuigen prikkelen zonder dat ik direct een reactie van de toeschouwer probeer uit te lokken."


3. Wat weet niemand over jouw vak?
"Als ik mijn werk bijvoorbeeld vergelijk met de filmwereld waar vaak een hele crew meewerkt aan een film, dan doe ik alles zelf. Dat is meer dan alleen het bouwen van de installatie: ik test het concept, ik doe het technisch en inhoudelijk onderzoek, het ontwerp, grotendeels de techniek, ik houd me bezig met het maken, leren bespelen, componeren, performen, merchandise, op- en afbouw en de financiën achteraf. Mijn werk is heel specialistisch. Het is een heel proces waar veel bij komt kijken."



4. Welk interactief kunstwerk of installatie heeft het meeste indruk op je gemaakt?
Er zijn twee kunstwerken die tijdens mediakunstfestivals veel indruk op me hebben gemaakt. De eerste zag ik toen ik 18 was, MIRAD: een animatievoorstelling met live muziek van muzikanten die achter drie projectiedoeken zaten. Door goed gebruik van licht en ruimte werden de muzikanten achter de drie projectiedoeken zichtbaar of zag je de projectie van de film. Ik realiseerde me dat dit ook het werk was dat ik wilde doen. Het was de eerste keer dat ik zo’n interdisciplinair, audiovisueel werk zag. De tweede heb ik afgelopen januari gezien en vond ik heel sterk: SOL van Kurt Hentschlager. Dat was in een grote hal. Het werk speelt met ‘nabeeld’. Dat is het effect wanneer na een lichtflits een beeld letterlijk op je netvlies blijft staan. Door gebruik van de ruimte en tijd wordt je langzaam ondergedompeld in een hele intense ervaring, die heel individueel is. Tegelijkertijd ervaart iedereen in de ruimte dezelfde perceptieverandering."



5. Wat zijn je toekomstplannen?
"In mijn werk zijn ronddraaiende elementen en ritmes een terugkerend element, in vorm en in mechaniek. Ik zou graag zélf die motor zijn, dat ronddraaiende element in mijn instrument. Daarom wil ik al een tijdje een dansstuk maken waarbij de danser het essentiële spinnende element is van het licht- en geluidinstrument en de performance. Voor lange tijd ronddraaien is een speciale ervaring voor zowel de persoon die draait als voor de toeschouwer. Ik vind het wel interessant om de mogelijkheden daarvan verder te onderzoeken.”



6. Met wie zou je graag nog willen samenwerken?
"Voor dit dansstuk wil ik heel graag samenwerken met een danser en een kostuumontwerper. Ik kan de dans niet zelf uitvoeren dus heb ik de expertise van iemand anders nodig om de installatie compleet te maken.”



7. Welk jong talent in het vak moeten we zeker in de gaten houden?
“Dat is mijn ‘ateliermaatje’, degene met wie ik mijn atelier deel: Phillip Vermeulen. Hij is vorig jaar afgestudeerd aan de opleiding Artscience en heeft een tennisballenwerp-instrument gemaakt. Het is een hele luide compositie met tennisballen. Door het werpen van tennisballen wordt een ritme gecomponeerd. Het is een beetje in de stijl van Zoro Feigl. Dit jaar is Phillip met zijn instrument onder meer te zien tijdens Into The Great Wide Open.”



POPOVS ROULETTE is onderdeel van het Interactive-programma THE HOLODECK: WHAT IS REAL en is te zien op donderdag 28 september in de Hekman Foyer van Stadsschouwburg Utrecht tussen 13:00 en 22:00 uur. Toegang tot Mariska\'s installatie is gratis.

ga terug