Ga naar inhoud

HFM Project Presentatie: Data Driven Larping

Aan het begin van zijn HFM-pitch gaf de Nederlandse digitale kunstenaar, regisseur, componist en uitvinder Steye Hallema toe dat Data Driven Larping niet bepaald de meest sexy titel is. Desondanks legde hij zijn concept in detail uit en betrok hij het HFM-publiek op een vermakelijke manier bij zijn verhaal.

Data driven Larping is, legde hij uit, de combinatie van drie concepten. Ten eerste is het zijn Smartphone Orchestra-project waarin hij alle mobiele telefoons in een publiek synchroniseert en op elke muzieknotatie toepast, wat resulteert in een magisch geluid en lichtveld. "Ik realiseer me dat we de kans hebben om verhalen te vertellen met het publiek in plaats van aan het publiek." Benadrukte hij. "Verhalen waar iedereen bij betrokken is."

Na het Smartphone Orchestra voelde hij de behoefte om nog "dieper" in twee andere gebieden te duiken. De eerste daarvan was psychometrische profilering. "Een heel goed slecht voorbeeld hiervan is het Facebook / Cambridge Analytica-schandaal waarin de gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers werden gebruikt om hun persoonlijkheden in kaart te brengen en vervolgens om de verkiezingen van Brexit en Trump en veel andere plaatsen in de wereld te manipuleren." Zegt Hallema. "Toen ik hierover hoorde, was ik zowel geschokt als geïnspireerd. Net als Cambridge Analytica, vind ik het belangrijk om je publiek te kennen.” Het laatste element is een Live Action Role Play (LARP), zoals in Dungeons and Dragons, waarbij “grote groepen mensen samenkomen en binnen een set regels hun eigen karakter of avatar ontwerpen om vervolgens uitdagingen aan te gaan, puzzels oplossen en een geweldige tijd te hebben. Al die uitdagingen zijn gebaseerd op het personage dat ze spelen.”

Hallema vroeg ons een groepen mensen voor te stellen die bij elkaar komen om live-rollenspellen te spelen waarin hun eigen personages deels zijn ontworpen door hun eigen psychologische profiel. "En de gesprekken die ze hebben, de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd en de conflicten die ze moeten oplossen, komen hieruit voort."

“We moeten dit uiterst subtiel benaderen, maar ik neem aan dat iedereen gevoel voor conflict en drama bezit.” Vervolgde hij. "Deze personages kunnen absurde fantasie-ervaringen of meer serieuze real-life simulaties meemaken. In het systeem kunnen ze elkaar ontmoeten, uitdagingen oplossen en samen spelen.”
“Eerlijk gezegd is wat ik hier presenteer het begin van een nieuwe vorm van entertainment. We kunnen dit alleen realiseren door veel te testen. ”

En dat deed Hallema met ons, het publiek. Terwijl we ons bezig hielden met de muziek van onze smartphones, werden onze psychologische profielen bepaald en natuurlijk, zoals hij ons waarschuwde, werden een aantal persoonlijke gegevens verzameld.

Creatief producent Marieke Nooren (WildVreemd, het bedrijf dat ze samen met Hallema heeft) onderstreepte waarom het paar in Utrecht was. “We zijn hier om verbindingen te leggen, ideeën te delen en feedback te krijgen. We willen dit project internationaal opzetten, dus we zijn op zoek naar internationale coproducenten, partners en festivals.”

Tekst: Nick Cunningham
ga terug