Van het redden van de toekomst tot tips voor digitale danspartijen: de afgelopen editie van NFF Extended over hybride formats besloeg een verrassend breed gebied. In tijden van lockdowns ontwikkelden festivals, kunstenaars en programmeurs inventieve en vaak speelse manieren om het publiek te bereiken. In samenwerking met STRP Festival, IMPAKT en IDFA Doclab deelden culturele initiatiefnemers hun ervaringen met en visies op hybride. De rode draad tijdens de uitverkochte bijeenkomst in Eindhoven op 7 april was de vraag hoe de combinatie van online en offline werelden nieuwe doelgroepen kan bereiken. De sessie, gemodereerd door multimediatalent Abner Preis, leidde tot een breed palet aan ideeën over wat hybride is en vooral wat het kan zijn.
Live vanuit Jamaica, met een kokosnoot in de hand, beet ‘storyteller from the future’ Karen Palmer het spits af in stijl. De multidisciplinaire techno-activist maakte direct de urgentie van hybride vormen duidelijk. We leven in tijden van ingrijpende veranderingen waarbij de verbinding van online en offline de norm is geworden: onze realiteit is hybride. Politieke kwesties als racisme en privacy zijn nauw verbonden met technologie. In ontwikkellabs over de hele wereld brengt Palmer daarom de meest uiteenlopende partijen samen: van priesters tot de politie van Los Angeles, van neurowetenschappers tot circusartiesten. Deze kruisbestuiving dient vervolgens als de fundering voor Palmers ingenieuze multimediale vertellingen, bijvoorbeeld via UX-design geïnspireerd op parkour en de registratie van oogbewegingen. Zo creëert Palmer verhalen die mensen motiveren om angst te overwinnen, agency op te eisen en een betere toekomst te “hacken”.