Ga naar inhoud

VERS x NFF Talent: interview met Milou Gevers

De nacht voor de Talent Awards Ceremonie droomde Milou Gevers nog dat ze een prijs zou winnen, maar dat ze twee prijzen in de wacht zou slepen was voor haar een grote verrassing. Met het winnen van zowel de KNF-award als de Filmfonds Wildcard in de categorie documentaire was Milou de grote winnaar van de Talentdag van het NFF.


Milou Gevers is net afgestudeerd aan de Nederlandse Filmacademie met haar afstudeerfilm Waarom bleef je niet voor mij? Met deze film vertelt ze het verhaal van vier kinderen die een ouder hebben verloren aan zelfmoord en de reis die zij aflegden vanaf het moment dat ze dit nieuws hoorde. De filmmaker maakte dit zelf ook mee in haar jeugd en vertelt door het gebruik van animatie ook haar emotionele eigen reis. Milou hoopt dat de kijker door de animatie een klein beetje het gevoel kan ervaren van wat de kinderen mee maken.


Het was een spannende keus om zo’n persoonlijk verhaal voor haar afstudeerproject te gebruiken, zeker om dat veel in haar omgeving nog niet wisten wat ze had meegemaakt. Deze keus heeft echter zeker zijn vruchten afgeworpen. Allereerst natuurlijk omdat de documentaire, zoals al tijdens de award ceremonie werd gezegd, een stukje pijn wegneemt van de kinderen die zo’n heftige gebeurtenis hebben meegemaakt. ‘Ik merk dat mensen die de film kijken die het zelf hebben meegemaakt echt heel blij zijn dat er nu eindelijk iets is waarin ze zichzelf kunnen herkennen en waar ze wat troost uit kunnen halen.’


Hiernaast zorgde de film er natuurlijk voor dat ze op de NFF Talentdagen twee mooie prijzen won. De KNF award werd dit jaar voor het eerst uitgereikt bij de studentencompetitie door De Kring van Nederlandse Filmjournalisten en honoreert de beste eindexamenproductie. Met de Filmfonds Wildcard prijs wint Milou 50.000 euro om te gebruiken voor haar volgende project.


In de toekomst kunnen we van Milou meer projecten verwachten waarin kinderen een grote rol spelen en wie weet gebruikt ze dan ook animatie. Met verhalen die misschien niet altijd zo persoonlijk waren als in Waarom leef je niet voor mij?, maar die altijd een persoonlijke aanleiding zullen hebben. Ze wil films blijven maken voor kinderen die óók goed te kijken zijn voor volwassenen. ‘Ik vind het heel belangrijk dat kinderen serieus worden genomen.’




Foto: Erik Smits

Tekst: Valerie Hoffmann
ga terug