Een korte blik op de toekomst
De huidige afspraken over collectief beheer en vergoedingsaanspraken (‘convenant’) lopen eind 2019 af, dus er moet een nieuw convenant worden uitonderhandeld, anders ontstaat er mogelijkerwijs weer een patstelling waarin het moeilijk films maken is. En er is de Europese DSM-richtlijn (Digital Single Market): de platformaanbieder -bijvoorbeeld YouTube- dient er alles aan te doen om toestemming te verkrijgen alvorens het werk te mogen plaatsen. En dus daarvoor te betalen. Want dat is de value gap: YouTube verdient veel geld aan de content (via advertenties), maar daarvan gaat er niets naar de makers daarvan. Ook de door YouTube gegenereerde inkomsten worden straks waarschijnlijk via de CBO's verdeeld. Kingma geeft aan dat het belangrijk is dat de CBO's samen een blok vormen, want samen sta je sterk. Betaald krijgen door YouTube is helaas nog niet realiseerbaar in de nabije toekomst; er is nog een lange weg te gaan.
College van Toezicht Auteursrechten
Als CBO's voor auteurs de zaken regelen en in de gaten houden, wie houdt dan de CBO's in de gaten? Daarvoor bestaat ook een organisatie: het College van Toezicht Auteursrechten, oftewel de CvTA. Voor de meeste aanwezigen een beetje ver van hun bed show, wellicht, maar tóch relevant, legde Sem Bakker, werkzaam bij het toezichtsorgaan als senior jurist/functionaris gegevensbescherming uit. Een belangrijk aspect van het CvTA is handhaving: vooraf, bijvoorbeeld wanneer een CBO de statuten wijzigt, en achteraf, in de vorm van een advies of, in het meest serieuze geval een sanctie. De presentatie van Sem Bakker is hier te downloaden.
Vraag uit de zaal: er ligt een nieuw wetsvoorstel waaruit het CvTA niet meer betaald wordt uit de overheid, maar vanuit de branche - waarom is dat? Bakker legt uit dat dat anno nu een gebruikelijke gang van zaken is bij toezichthouders. De overheid zal nog steeds bijdragen, maar het gros van het budget komt voor rekening van de branche. De organisatie is zich bewust dat het in zo'n situatie actief zal moeten strijden om het onafhankelijke karakter te behouden.
Uit de zaal kwam voorts de opmerking dat er in de afgelopen twintig jaar een wildgroei aan CBO’s is ontstaan. Waarom niet alles in één CBO ondergebracht, zoals de Deense en Zweedse collega's hebben gedaan? Het antwoord is dat we te dealen hebben met een historisch zo gegroeide, maar daarom niet ideale oplossing. Eén organisatie die int en verdeelt voor iedereen lijkt te verkiezen, bijvoorbeeld ook voor andere makers als cameramensen, animatoren en visual effects-artiesten.