Ga naar inhoud
Professionals

KLEUR roept producenten op om zich in te zetten voor een inclusieve en veilige filmset

Discriminatie
Een producent van een film of tv-serie huurt cast- en crewleden in die ieder op hun eigen manier bijdragen aan het vertellen van het beste verhaal ooit. Het uitgangspunt is: de juiste mensen voor de job. Dat heeft alle prioriteit. Helaas geldt die prioriteit niet altijd voor elk department. Het gevolg is dat sommige mensen op de set anders worden behandeld dan anderen. Dat heet doorgaans discriminatie. Heel vervelend om te horen, nog vervelender om te ondervinden.

Picture this
Een acteur komt op de set. Hij is voorbereid en voornemens het beste van zijn kunnen te laten zien. Hij heeft het personage dat hij moet spelen tot op het bot uitgezocht. Hij doet immers het werk waar hij zo van houdt. Hij kan nu samen met onder andere de regisseur, de belichter en het make-up en haardepartment vorm gaan geven aan zijn personage.

Hij gaat ervanuit dat elk department zo goed mogelijk het verhaal wil vertellen en zo ook de personages op een geloofwaardige manier tot leven wil brengen.

Maar wat het meest ontspannende moment zou moeten zijn voor het draaien verandert in de meest stressvolle situatie. Doorgaans is de makeupstoel de plek waar je de rust hebt om je nog even voor te bereiden, maar de acteur krijgt te maken met een crewlid dat niet kan werken met alle haartypes en huidtinten. Er schiet van alles door zijn hoofd: hoe ziet dit er straks uit op beeld, heeft mijn gezicht weer een hele andere kleur dan de rest van mijn lichaam, dit gaat niet goed met mijn haar, past dit bij mijn personage?

Bizarre situatie
Er zijn honderden verhalen van acteurs die al jaren regelmatig met deze onkunde te maken krijgen. Bij het aankaarten van dit probleem, als ze het al doen, krijgen ze vaak nul op het request. Dan maar weer naar de eigen kapper, eigen haarproducten gebruiken, zelf de goeie kleur foundation meenemen. Het probleem zou niet moeten worden opgelost door de acteur. Logischerwijs zou er een bekwaam iemand ingehuurd moeten worden, maar meer dan eens lossen producenten het anders op. Acteurs van kleur wordt gevraagd, in hun eigen tijd, naar hun eigen kapper te gaan en daarmee wordt de verantwoordelijkheid voor continuiteit bij de acteur neergelegd.

Deze bizarre situatie is niet langer te accepteren. Als de cateraar op de set niet voldoende rekening met lactoseallergieen of glutenintolerantie houdt wordt acteurs ook niet gevraagd hun eigen eten mee te nemen.

Acteurs van kleur mogen verwachten dat een producent de juiste persoon voor de job inhuurt. Er wordt nog te vaak beweerd door haarstylisten dat ze met alle haartypes weten om te gaan, maar dan blijkt op de set dat niet zo te zijn. Bovendien is beweren dat je met alle haartypen om weet te gaan iets anders dan er voor opgeleid of gespecialiseerd in zijn.

Moed
Er is veel moed nodig voor acteurs om zich over deze makeup-en haarzaken uit te spreken. Acteurs voelen zich vaak niet veilig genoeg om op te komen voor het uiterlijk van hun personage. Bang om beticht te worden van ijdelheid, terwijl het gaat om het creëren van een geloofwaardig personage.

Het is niet een specifiek Nederlands probleem. Acteurs van kleur in de UK ondervinden hetzelfde. Paapa Essiedu, star of BBC/HBO series I May Destroy You: “When I started acting, my white peers would just get their hair cut by hair and make-up for their part. The same wasn’t true of my hair. I would have to take time out of my day and use my budget to go to a barber. My time wasn’t seen as having the same value as my peers.” 1

In dit artikel wordt de oproep gedaan aan makeup- en haarstylisten van kleur om zich te melden in de filmindustrie. Er wordt ook een training aangeboden door ScreenSkills Film Skills Fund aan makeup-en haarstylisten om zich te laten specialiseren in haar en make-up voor acteurs van kleur. 2

Hier zou de Nederlandse televisie- en filmindustrie ook in moeten voorzien.

Dringende oproep

Haar en makeup is zeker niet het enige waar acteurs van kleur tegen aanlopen. Helaas is het wel het moment bij uitstek waarbij ze direct en pijnlijk geconfronteerd worden met het feit dat ze niet behoren tot de witte norm. Er is sprake van nalatigheid, een niet-inclusieve manier van werken en een onveilige situatie. De acteur levert het een gevoel van niet belangrijk genoeg zijn op en het besef dat hij er minder toedoet dan zijn witte collega’s op de set. Alleen maar vanwege het feit dat hij van kleur is.

KLEUR pleit ervoor en dringt erop aan dat dit steeds terugkerende probleem wordt erkend. Naast hierop te anticiperen is het zaak, waar er tegen aangelopen wordt, het direct aan te pakken. Niet alleen door producenten, maar ook door regisseurs en heads of make department.
Elke acteur heeft recht op gelijke behandeling in de televisie- en filmindustrie.

NB. overal waar hij/zijn staat moet ook zij/haar of hen/diens gelezen worden.

www.kleurinfilmentv.nl

1. https://www.broadcastnow.co.uk...
2. https://www.screenskills.com/...

ga terug