Ga naar inhoud

Architects of Story: Over de bouwstenen en bouwmeesters van het digitale zijn

Waar vroeger vooral de architectuur en bouwkunde bepalend waren voor waar en hoe ons leven geleefd moest worden, komt de grootste invloed tegenwoordig vanuit de digitale wereld. Om met de woorden van Liam Young te spreken: digitale media zijn de ‘agents of change’ van vandaag.


We hebben slimme telefoons met apps zoals TikTok en Instagram, en intelligente en data verzamelende algoritmes sturen ons handelen. Nog verder aangejaagd door COVID-19 zitten velen van ons lange dagen thuis aan hun beeldscherm geplakt, al communicerend met de wereld via Zoom, Whereby, Jitsi of Microsoft Teams. De vraag rijst: wat betekent het om mens te zijn in deze genetwerkte, digitale wereld en wie zijn onze ‘architects of story’, onze bouwmeesters? En wat zijn hun bouwstenen, en hun tools?


De verhalen die tot stand komen in digitale en interactieve producties verschillen van de reguliere lens-based media in twee belangrijke opzichten: ten eerste heeft het publiek, de ontvanger, gebruiker of deelnemer vaak in meer of mindere mate invloed op de beleving van het werk, en ten tweede zijn de gereedschappen waarmee deze producties gemaakt worden ook de bouwstenen van ons leven van alledag. Het materiaal waarmee de verhalen gebouwd worden zijn de ‘tools’, het gereedschap van de maker en fungeren daarbij als lens, als het ‘mechanical eye’ dat met zijn specifieke instellingen en voorkeuren impact heeft op het narratief. Daarnaast zijn diezelfde tools ook ‘agents of change’ die ons dagelijks leven vormgeven. Tenslotte hebben deze verhalen ook weer impact op de wereld die zij representeren. En dan is technologie zelf ook nog eens regelmatig onderwerp van deze verhalen.


Verder lezen? Dit artikel is onderdeel van het extra programma materiaal van NFF Professionals 2020.
ga terug