Ga naar inhoud

Vier vragen aan sound designer en foley artist Nicolas Becker

Hij werkte als sound designer, foley artist, componist en muzikant mee aan grote Hollywood-producties als Arrival (Denis Villeneuve) en Gravity (Alfonso Cuarón) maar ook het mega-kunstproject DAU. Op woensdag 30 september geeft Nicolas Becker een masterclass tijdens het NFF Professionals Programma 2020. We stelden hem vier vragen over zijn werk.





Is er een verschil tussen wat sound design kan bereiken en beeld niet?

"Ik denk dat we onszelf altijd mogen afvragen of geluid zonder beeld kan, in het geval van film. Het is een soort cognitief weefwerk, dialogen in film worden ook door geluid geproduceerd. Het geluid in een film kan het hele perspectief van het beeld dat je op dat moment ziet veranderen. Ik zie het als een spel waarin ik de kijker kan helpen of juist verwarren, puur en alleen door het geluid aan te passen. Geluid is misschien fysieker, meeslepend en gekoppeld aan een persoonlijk gevoel en ervaring en daardoor minder objectief. Met geluid kijken we naar een nieuwere kunstvorm binnen film en dat is precies waarom er meer mee geëxperimenteerd kan en mag worden."


Wat is de grootste kracht van geluid in film?

"Persoonlijk zie ik twee kanten van het spectrum. Er is de positieve kant: geluiden helpen om de tijd, omgeving en locatie te verduidelijken. En dan is er de mysterieuze kant van verwarring, die je op het verkeerde been zet - een plek die oneindig veel vragen oproept. Je hebt met beide krachten te maken, maar voor mij ligt de echte kracht bij het mysterieuze aspect."


Wat is de meest onverwachte bron van geluid die je in films gebruikt hebt?

"Ik heb de bloeddruk van mijn hoofd opgenomen met een speciale microfoon. Dit geluid hebben de makers van Gravity gebruikt als de stilte in de ruimte aan het begin van de film."


Welke tips kun je meegeven aan beginnende foley artists en sound designers?

"Probeer niet alles perfect te doen en wees bovenal je eigen criticus. Kies wat jij mooi vindt."




Tickets nu verkrijgbaar

ga terug