za 19 sep 2020

De 7 Gouden Vragen Aan… Beri Shalmashi

In de rubriek De 7 Gouden Vragen Aan… voelt het NFF een talent uit de wereld van film, televisie en interactive aan de tand. Dit keer spraken we met Beri Shalmashi, maker van de installatie BIG VILLAGE, die vanaf 25 september te zien is op de NFF Interactive Expo in Bibliotheek Neude.

 

1. Wat is voor jou het meest memorabele moment uit je carrière tot nu toe?
Hoe het allemaal begon: als tiener maakte ik met vrienden een speelfilm over de herfst. Helaas woonden we in Almere en was het bos waar alles zich afspeelde nog veel te jong om echt spectaculair te zijn. Maar we hadden wel mooi twee brandwagens geregeld die een boom op een auto lieten vallen en regen voor onze belangrijkste scene maakten. Ik had het scenario geschreven en vond het zo bijzonder hoe al die mensen daar in de weer waren om iets tot leven te wekken dat voor kort alleen nog in mijn hoofd bestond. Dat machtige gevoel was doorslaggevend.

2. Wat weet niemand over jouw vak?
Als scenarist of regisseur verzin je soms iets waar je zelf al die gevoelens die de kijker later voelt al voelt, tijdens de schepping. Als je in mijn werk een intens verdrietige scène ziet die je voelt en die je misschien wel tot aan tranen toe raakt, dan heb ik waarschijnlijk tijdens het bedenken zelf ook al zitten janken. Wat mensen dan dus niet weten is dat ik in mijn vak soms een jankerd ben. Niet omdat ik mezelf zo’n goede maker vind, maar omdat ik dan voel wat de acteur, de editor èn de kijker ook moeten voelen.

3. Welk talent uit jouw vakgebied moeten we in de gaten houden?
Ik ben zelf super nieuwsgierig naar wat voor werk regisseur Madja Amin gaat maken. Zijn korte film STRAY SHEEP was al cool, maar volgens mij heeft hij net een film voor de serie STRAAT geregisseerd. Ik heb alleen maar wat achter de schermen-dingen gezien die hij op Instagram heeft gedeeld, verder weet ik helemaal niks, maar ik verwacht iets bijzonders. Bovendien is hij me nog een koffieafspraak verschuldigd, dus als jullie dit plaatsen, komt dat er misschien nog eens van.

4. Welk personage uit een van je films zou je willen zijn?
Ik ben al alle personages, want er zit altijd iets van mezelf in, anders kan ik er geen leven in blazen. Maar ik zou wel Sherin willen zijn, uit SHOUTED FROM THE ROOFTOPS. In die hele film zie je haar bijna niet, maar wel haar geliefde, Ferhad. De hele film is doordrenkt van zijn liefde voor haar. Ik zou ook wel zo aanbeden willen worden.

5. Welke collega nomineer jij voor een Gouden Kalf?
Frank Hoeve en Katja Draaijer van Baldr Film, vanwege de manier waarop zij hun makers centraal stellen in het proces. Ze bieden ruimte om je verhaal te bouwen, maar ziteen er wel bovenop om samen de beste omstandigheden te creëren om daar te komen. Dat is zo bijzonder, dat je helemaal in tune bent met elkaar. Ik voel me gezegend om nu met hen aan mijn debuut te werken.

6. Wat is jouw favoriete Nederlandse film van de afgelopen 40 jaar?
Misschien is dat dan toch wel VAN GOD LOS.

7. Wat is jouw favoriete herinnering aan 40 jaar NFF?
Toen Sanne Vogel en ik waren genomineerd voor een Gouden Kalf, met onze televisiefilm MAMA. Tien jaar geleden alweer. Ik nam mijn vader mee naar het diner, over de rode loper en naar de uitreiking. Ik had een lelijke glitterjurk aan en make up laten doen, veel te veel make up. Ik was zo trots dat mijn vader deze kant van de industrie kon zien. Dat er plek was voor zijn dochter en dat tegenover het harde werken soms ook deze beloning staat. Al vanaf de eerste keer dat ik op het NFF kwam als student voelde ik me er thuis. Het is de viering van ons vak, iedereen in het vak, in alle fases van je carrière. Het oogstfeest van de mooiste industrie.