Nederlandse speelfilm verdient meer zichtbaarheid - gezamenlijk plan van aanpak nodig. Vanochtend is tijdens het Nederlands Film Festival een onderzoeksrapport over de internationale prestaties van de Nederlandse speelfilm gepresenteerd. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse speelfilms minder succes hebben in het buitenland vergeleken met speelfilms uit België, Denemarken, Oostenrijk en Zweden. Nederlandse speelfilms blijken hoofdzakelijk een Nederlands publiek te trekken. Ook valt op dat van de onderzochte landen Nederland de meeste speelfilms produceert. Het rapport laat daarnaast zien dat er talent in ons land is met een groot potentieel en dat er kansen zijn om onze internationale positie te versterken.
Het Filmfonds ziet het rapport als een vertrekpunt voor een gesprek tussen alle partijen in de sector. Het doel is om gezamenlijk de ambitie scherp te stellen en een plan te maken hoe de positie van de Nederlandse speelfilm te versterken. Het Filmfonds verwelkomt het initiatief van de Dutch Academy For Film (DAFF) om hier het voortouw in te nemen. “De uitkomsten zijn niet verrassend, maar wel een wake-up call voor de gehele Nederlandse filmsector. Het rapport gaat niet over goed of fout, maar over kansen. Na jaren ingezet te hebben op groei, de plotse stilstand van corona en een inmiddels razendsnel veranderend speelveld, moeten we meer dan ooit in beweging blijven. Het rapport komt daarom op een goed moment. Op een moment van herbezinning zoals nu, is het belangrijk om met elkaar het gesprek te voeren over waar we als filmland heen willen de komende jaren. Het rapport maakt duidelijk: we kunnen beter voor ons talent zorgen, kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en verder kijken dan het maken van de film alleen, met meer oog voor het publiek. Waar gaan we op inzetten en hoe zorgen we ervoor dat we met elkaar de verantwoordelijkheid nemen om daar te komen? Dat is een plan dat we alleen samen kunnen maken.”, zegt Sandra den Hamer, interim directeur-bestuurder van het Filmfonds.
Aanleiding voor het onderzoek was dat het Filmfonds signaleerde dat de Nederlandse speelfilm, ondanks het succes van pareltjes als Knor, Narcosis, Borgman en Do Not Hesitate, het minder goed leek te doen in het buitenland. Met name in vergelijking met de successen die Nederland behaalt met documentaires, korte film en VR-producties. Ook leken vergelijkbare landen om ons heen succesvoller. In 2022 gaf het Nederlands Filmfonds het gerenommeerde Britse onderzoeksbureau Olsberg SPI de opdracht om de internationale prestaties van Nederlandse speelfilms te vergelijken met Zweden, Denemarken, Oostenrijk en België over de periode 2010-2022. Voor het vergelijkend onderzoek ontwikkelde Olsberg SPI een speciale high excellence benchmark waarmee de top van alle geproduceerde speelfilms in kaart is gebracht. De Nederlandse film Brimstone (2017) van Martin Koolhoven komt het dichtst in de buurt van de hoge meetlat.