di 15 sep 2020

NFF Interactive Interview: Jasper Rietman over EXODUS

Niet vaak gehoord: ‘de app was beter’. Maar volgens illustrator Jasper Rietman is het in geval van zijn EXODUS echt het geval. Het woordloze stripboek komt dankzij de smartphone of tablet op magische wijze tot leven, als een doorlopende tekenstrook van wel twintig meter lang.

In een notendop
“EXODUS is een motion comic, een stripverhaal dat in beweging is gezet. Alleen is stripverhaal niet helemaal de correcte term; het is in feite één lange panorama-illustratie van een meter of twintig. Daarin volg je een groep mensen die uit een oorlogsgebied wegvlucht naar een hopelijk veiliger gebied. Oorspronkelijk is EXODUS in boekvorm verschenen. Maar al tijdens de pitch met de uitgever bedachten we dat een app de ultieme vorm zou zijn. De toevoeging van muziek en geluid maakt het helemaal af. De app is gratis te downloaden, puur omdat we het zo laagdrempelig mogelijk wilde maken, om zoveel mogelijk mensen te bereiken.”

Wat ervaart de gebruiker?
“Die maakt een reis mee. In het boek moest je steeds de pagina’s omslaan, hier loopt alles naadloos in elkaar over. Daardoor word je als kijker veel meer meegenomen in de ervaring. Je bepaalt zelf het tempo, de muziek past zich daarop aan. Het is het beste als je oordopjes in doet, trouwens.”

Wat zijn de interactieve elementen?
“Als kijker bepaal je in welke snelheid je het verhaal tot je neemt, en hoe dicht je er bovenop zit. Je kunt in- en uitzoomen. Er zijn twee manieren om het verhaal af te spelen: je kunt de telefoon of tablet plat neerleggen en dan swipen, maar dankzij de gyroscoopfunctie kun je het gadget ook voor je houden en dan ronddraaien.”

Wat is uniek element aan het werk?
“Ik denk dat dat zit in het feit dat het tussen allerlei vormen inzit: het is een beetje strip, een beetje illustratie, een beetje animatie, een beetje game en een beetje interactief. De combinatie van al die bekende elementen maakt dat het werk zelf toch weer iets unieks wordt. We passen vaker gebruikte technieken toe, zoals het parallax-effect om diepte te creëren. Maar dat je daarmee een lange tekenstrook maakt waar je als het ware doorheen vliegt, dat heb ik nooit eerder zo gezien. Ik zou ook zo niet nog een andere panorama-app kunnen noemen, nee.”

Waar ben je het meest trots op?
“Hoe alle elementen bij elkaar kwamen en op hun plek vielen, dankzij de samenwerking met alle betrokkenen. André Bergs zorgde voor de technische vertaalslag, animator Frederieke Mooij van Submarine Channel voegde subtiele bewegingen toe, en de bijdrage van componist Olger Star moet natuurlijk ook niet vergeten worden. Vooral de muziek is heel bepalend. EXODUS is er in alle opzichten beter van geworden. Voor mij was het proces ook dé kans om nog wat puntjes op de i te zetten. Bijvoorbeeld door een nieuw einde te tekenen. Dat is net wat hoopvoller, maar niet té – het is en moet een schrijnend verhaal blijven.”

Naar welke andere geselecteerde ben je het meest nieuwsgierig?
BIG VILLAGE lijkt me interessant, omdat het qua materie in de buurt van EXODUS komt, maar dan met een totaal andere invalshoek. En INKTZWART omdat dat ook een zwaar onderwerp heeft, en ik benieuwd ben hoe de maker dat heeft aangepakt. Iedereen maakt andere keuzes en afwegingen, dus ik kan me voorstellen dat ik echt verrast ga worden.”

Meer over EXODUS