Ga naar inhoud
Talent

Interview Sergej Groenhart over Black Girl Magic

Misschien klinkt een urban flatcomplex niet als de meest magische plek van Nederland, maar dan heb je het voor de Gouden Kalf-competitie geselecteerde Black Girl Magic nog niet gezien. Daarin krijgt een onzeker Surinaams meisje alles wat haar hart begeert doordat ze zich inlaat met duistere magie. Maar de magische krachten komen met een prijs...

Door: Anton Damen

Wat ik heb geleerd is dat feedback niet persoonlijk is.”
--Sergej GroenhartPortret van Sergej Groenhart

Videoland Academy draait om talentontwikkeling van nieuwe schrijvers. Dus, om het in film-creditsferen te stellen: introducing... Sergej Groenhart.
"Ik ben regisseur en scenarist, en letterlijk onderaan de ladder begonnen. Ik heb vmbo gedaan en pas op mijn 22e kwam ik tot de ontdekking dat film echt iets voor mij was. Het was een aflevering van The Sopranos die het vuur in me deed ontbranden - daarvoor was ik niet op die manier met film bezig. Ik ben toen tien jaar lang alle scenario's gaan lezen van films die ik tof vond, heb mezelf alles aangeleerd. Ik begon als lichtassistent (lachend). Een hele slechte, want ik sukkelde op de set eens in slaap. Het heeft me wel respect bijgebracht voor alle disciplines die samen een productie maken. Als regisseur is het belangrijk te onthouden dat elk persoon een belangrijk aandeel levert, of ze nu een glamoureuze positie hebben of niet. De datahandler draagt op zijn manier net zo goed zijn of haar steentje bij. Ik maakte twee korte films, en daardoor is het balletje gaan rollen. Soms voelt het alsof ik droom: ik schreef Liefde zonder grenzen, die het tot Gouden Film schopte. Sommige mensen kijken neer op het romcom-genre. Ik niet. De meesten zullen het niet achter me zoeken, maar mijn twee lievelingfilms allertijden zijn Goodfellas en... Mean Girls. Dus."

Hoe blij was je met het vastgestelde thema?
"Net zoals ik het een mooie uitdaging vond om een romantische comedy te schrijven, zo blij was ik met modern fantasy. Het leuke daarvan is dat het verhaal tegen horror aanzit, maar nergens ontspoort. Het is wel spannend, zonder eng te worden. Zo'n genre biedt je een kader, maar geeft je gek genoeg ook meer vrijheid. Het magische element in de film doet ongetwijfeld denken aan het Winti-geloof, maar de Afrikaanse en Surinaamse cultuur is slechts een vertrekpunt, heel dichterlijk gebruikt. Fijn om een ander perspectief dan doorsnee te tonen, maar het is mijn heilige overtuiging dat goede verhalen universeel zijn. De film gaat uiteindelijk toch om een meisje dat tussen twee werelden valt en het heft in eigen hand neemt."

Is jouw talent ook daadwerkelijk ontwikkeld in dit hele traject?
"Daar zou ik wel een uur over kunnen praten. Ik leerde zoveel, op zoveel fronten. Ik ben als een jonge hond in het diepe gesprongen en ontdekte dat het 't slimste is om goed te luisteren naar mensen die het weten. Wat ik leerde is dat feedback niet persoonlijk is. Dat wat ik in mijn hoofd heb, niet altijd zo op papier komt, en de enige manier en dat je zult moeten schaven, schaven en schaven om de lezer en kijker wel mee te nemen op jouw reis. Een supervet proces. Los daarvan: het eindresultaat is er. Er was een moment voor dat Black Girl Magic er was, en een moment erna. Dat kan niemand me ooit nog afnemen."

Wat gaat de toekomst brengen?
"Ik schrijf nu aan twee filmprojecten, en ik neem twee afleveringen van het vijfde seizoen van Mocro Maffia voor mijn rekening. Voor iemand die ooit gegrepen werd door Sopranos is dat misschien wel het meest dichtbij je kunt komen. Verder wil ik me meer al regisseur ontwikkelen. Bij Black Girl Magic mocht ik het proces van heel dichtbij meemaken: leerzaam maar vooral enorm inspirerend."

Naar welk ander Videoland Academy-project kijk je zelf het meest uit?
"Ik ben benieuwd naar Dormis, maar ook naar Op tijd terug. Ik heb er nog niets van gezien. Nou ja, een still, maar die smaakte naar meer. Het lijkt met te gek om op de première op het NFF te zijn. Ik kom al jaren op het festival, en iedere editie voel ik me meer en meer onderdeel van de filmindustrie. Het kan niet anders of de première wordt een topmoment, iets wat ik me altijd zal herinneren."

Welke film zouden kijkers op Videoland naBlack Magic Girl kunnen kijken voor een ultieme double bill?
"Als je de straattaal en dialogen uit Black Magic Girl tof vond, dan moet je naar Mocro Maffia seizoen 4 kijken. Aflevering vijf mocht ik schrijven."

ga terug