Ga naar inhoud
Talent

Interview Inge Sonderen over Op Tijd Terug

Wat is bijna even complex als het uitvinden van een tijdmachine? Het schrijven van een tijdreisfilm, zo ontdekte actrice en scenarist Inge Sonderen. Met haar Op Tijd Terug zet ze in een moeite door ook het romcomgenre op zijn kop.

Door: Anton Damen

Videoland Academy heeft me zo veel malen rijker gemaakt als schrijver. Door de steun van fantastische coaches en door te vertrouwen op mijn intuïtie.”
--Inge SonderenPortret van Inge Sonderen

Videoland Academy draait om talentontwikkeling van nieuwe schrijvers. Dus, om het in film-creditsferen te stellen: introducing... Inge Sonderen!
"Ik ben actrice (als je goed kijkt, zie je haar in een klein rolletje opduiken in Op Tijd Terug, red.). Ik kom oorspronkelijk uit het theaterveld en schrijven kwam pas later op mijn pad. Ik deed een eendaagse workshop, die goed beviel. Maar ik ontdekte ook: als ik hier in verder wil, dan moet ik daar serieus werk van maken. Die ene dag werden zes weken, en daarna een volledige opleiding bij de Script Academy. Op Tijd Terug is mijn eerste gerealiseerde scenario. En ik ben net klaar met het spelen in een theatervoorstelling."

Hoe blij was je met het vastgestelde thema?
"Ik liep al langer met het idee van Op Tijd Terug in mijn hoofd. Eigenlijk is dat een voordeel: ik heb het niet geschreven óp het thema ‘modern fantasy’, het paste er gewoon al in. Ik begreep dat de mensen van Videoland Academy het juist leuk en verfrissend vonden dat het romcom-elementen bevatte; een andere insteek dan de projecten die ze in de eerste editie voorbij zagen komen. Maar verwacht geen traditionele romcom hoor. Ik speel met de regels van dat genre om het verhaal een draai te geven."

Is jouw talent ook daadwerkelijk ontwikkeld in dit hele traject?
"Zeker weten dat ik nu een betere schrijver ben dan ik was voor Op tijd terug. Ik heb heel veel opgestoken van dit traject. Dat je enorm veel steun van fantastische coaches krijgt, maakt dat je zelfs in moeilijke momenten weet: met al die hulp kan het niet anders dan goedkomen. En ik heb leren vertrouwen op mijn intuïtie. Videoland Academy maakte me zo veel malen rijker als schrijver. Een simpel advies, waar ik veel aan heb gehad, kwam van Steven van Roosmalen, commissioning editor van Videoland. Hij vroeg me een documentje te maken met de wetten van het tijdreizen in mijn scenario. Dat klinkt heel schools, maar was erg verhelderend. Je moet het namelijk niet alleen met een zekere geloofwaardigheid brengen, maar vooral ook consequent. Een tijdreisgegeven maakt een scenario een knap ingewikkelde puzzel: wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de beperkingen, hoe presenteer je dat op een slimme, snelle manier? (schiet in de lach) Nee, ik zou niemand adviseren een tijdreisfilm te maken."

Wat gaat de toekomst brengen?
"Ik ben nu bezig met een korte film met Janne Schmidt, die ook Op Tijd Terug regisseerde. Ook werk ik aan een idee voor een serie met dezelfde producent, Millstreet Films, maar die bevindt zich nog in een zeer pril stadium. Daarnaast speel ik nog als actrice. Die afwisseling is fijn. Ik heb ontdekt dat je me niet de hele dag achter een computer moet stoppen."

Naar welk ander Videoland Academy-project kijk je zelf het meest uit?
"Ik wil ze allebei graag zien, daar heb ik geen voorkeur in. Ook omdat het weer zulke andere films zijn. Ik ga dus gewoon genieten op de première tijdens het Nederlands Film Festival."

Welke film zouden kijkers op Videoland naOp Tijd Terug kunnen kijken voor een ultieme double bill?
"
Bij voorkeur een film uit een totaal ander genre. Anders ga je onherroepelijk vergelijken en dat is zonde. En als je toch iets anders, maar beetje vergelijkbaar wil? Dan kijk je gewoon een van de andere Videoland Academy-films!"

ga terug