Ga naar inhoud
Talent

Interview Sarah Offringa en Sander van Dijk over Dormis

Voor scenaristenkoppel Sarah Offringa en Sander van Dijk was Dormis een droom die uitkwam. Een persoonlijk trauma vormde de kiem van deze bijzondere thriller over de nachtmerrie achter een chique slaapkliniek.

Door: Anton Damen

Het werken in genres is heel dankbaar. Genreproducties zijn in Nederland ongelooflijk ondervertegenwoordigd, terwijl het publiek die juist wil zien.”
--Sarah Offringa en Sander van DijkSander van Dijk en Sarah Offringa

Videoland Academy draait om talentontwikkeling van nieuwe schrijvers. Dus, om het in film-creditsferen te stellen: introducing... Sarah Offringa en Sander van Dijk!
Sarah: "In 2016 studeerden we samen af aan de Filmacademie. En we zijn ook geliefden. Dormis is het eerste project dat we in zeven jaar samen maakten. Middenin de lockdown, met als voordeel dat we veel tijd hadden om het script te ontwikkelen, heel erg leuk. Verder ben ik op mijn stageplek bij het scenariocollectief Winchester McFly blijven werken, waar ik mee heb mogen werken aan onder meer Ares en Ze weten alles van je."

Sander: "Ik studeerde af als regisseur; ik rondde net een korte film af, Tafel 8, die prima als voorfilm bij Dormis zou kunnen dienen. De inspiratie voor het verhaal van Dormis kwam van mij. Twaalf jaar geleden kreeg ik een hartstilstand, op mijn 22ste. Ik heb ruim twee weken in coma gelegen, was eigenlijk al opgegeven: geen hersenactiviteit meer te meten. Ik kan me natuurlijk weinig herinneren van die periode, maar de slaapproblematiek was wel het zaadje voor het gegeven van de film."

Hoe blij was je met het vastgestelde thema?
Sarah: "Juist dat maakt Videoland Academy zo'n leuk project. Het werken in genres is heel dankbaar. Genreproducties zijn in Nederland ongelooflijk ondervertegenwoordigd..."

Sander: "...terwijl het publiek die juist wil zien. Dat is de paradox in filmland, waar te vaak nog wordt neergekeken op genre en men liever eigenzinnige arthouse of drama maakt. Sarah en ik zijn allebei dol op genrewerk. Dat maakte het ook makkelijker in de gesprekken met de regisseur. Iván López Núñez is al net zo'n filmnerd als wij, als je allemaal hetzelfde gezien hebt en dezelfde referenties deelt, dan gaat de samenwerking extra soepel".

Sarah: "Ook leuk dat Videoland voor de volgende editie op dezelfde weg verdergaat. Ik heb als suggestie Neder-horror gedaan."

Is jouw talent ook daadwerkelijk ontwikkeld in dit hele traject?
Sander: "Ik ben van huis uit regisseur; voor mij was het hele schrijftraject een openbaring. Ik stak veel op van Sarah, want dat is de meest ervaren schrijver van ons twee. Ik leerde veel over dramatische structuren, over wat wel en wat niet werkt."

Sarah: "Voor mijn eerdere scenariobijdragen was ik nooit de lead. Een goede leerschool, daar niet van, maar nu waren wij diegene die verantwoordelijk waren en met de producent aan tafel zaten. Daardoor leer je snel schakelen en in oplossingen denken. Iedereen wil grootse dingen maken, maar het is geen miljoenenproductie; als schrijver moet je creatief het beste maken van de beperkingen."

Wat gaat de toekomst brengen?
Sander: "Ik heb goed nieuws gekregen van de auteursbond en kan beginnen met het ontwikkelen van een middellange psychologische thriller. Die ga ik in mijn eentje schrijven - maar Sarah gaan uiteraard meelezen."

Sarah: "Ik vertrek overmorgen naar Berlijn voor een training van negen maanden aan de Duitse filmschool. Die gaat heel specifiek over schrijven voor series en het Amerikaanse writer-producersysteem. Zin in! Uiteraard kom ik even over voor de première van Dormis op het Nederlands Film Festival."

Naar welk ander Videoland Academy-project kijk je zelf het meest uit?
Sander: "Omdat het traject speelde in coronatijd hebben we de andere teams niet veel kunnen zien, maar het zijn in beide gevallen hele leuke makers. Dus we zijn benieuwd naar zowel Black Girl Magic als naar Op Tijd Terug. Maar omdat Sarah en ik enorme tijdreis-aficionados zijn, trekt die laatste misschien het meest."

Welke film zouden kijkers op Videoland naDormis kunnen kijken voor een ultieme double bill?
Sarah: "Oei, goeie. Nou, ook al heeft iedereen 'm al gezien: Get Out. Omdat daar ook niet alles is wat het lijkt. Maar vooral omdat hij zo ongelooflijk goed in elkaar steekt, ook bij de tweede keer."

Sander: "Mijn lievelingsfilm aller tijden, waarin het onderbewuste ook een hoofdrol speelt: Mulholland Drive van David Lynch."

ga terug