do 08 okt 2020

In Memoriam Kees Hin

Op 4 oktober jl. overleed filmmaker Kees Hin op 83-jarige leeftijd, nog geen drie maanden na zijn dochter Barbara. Kees Hin startte zijn loopbaan als assistent van Bert Haanstra en Fons Rademakers. Hij bouwde een oeuvre op dat zich niet eenvoudig laat rubriceren.

Foto © Jan Wich

Zijn grote associatieve vermogen maakte hem tot een meester in meerdere genres, waarin hij met groot respect naar andere kunstenaars keek. Kees Hin portretteerde dichters als Jan Hanlo (1974), Pierre Kemp (1977) en Jan van Nijlen, Richard Minne (1978) evenals kunstschilders Jaap Hillenius, Armando, Aat Veldhoen en filmmaker Frans van de Staak (2002) op een originele wijze die verre van standaard was.

Frans van de Staak produceerde Kees Hins speelfilm SOLDATEN ZONDER GEWEREN (1985) waarin een vrouw worstelt met haar herinneringen en zich afvraagt wie er schuldig is aan de dood van haar man, veroordeeld voor zijn aandeel aan de Februaristaking. Kees Hin maakte samen met Sandra van Beek THERESIENSTADT – FILM OF WAARHEID (1995), een video-installatie waarin de historische en emotionele betekenis van de nazi-propagandafilm THERESIENSTADT onderzocht wordt. In 1944 produceerden de nazi’s een documentaire over het concentratiekamp Theresienstadt. Met deze film wilden zij de buitenwereld doen geloven dat de joodse bevolking goed werd behandeld. Toen de film klaar was keurden de Duitsers hun eigen leugen evenwel af voor vertoning. Het document werd vergeten en ging grotendeels verloren. De video-installatie van Kees Hin en Sandra van Beek toont overlevenden en deskundigen die via televisiemonitoren reageren op het door Kees Hin en Sandra van Beek bewerkte filmrestant. Het commentaar van de gefilmden, die de stille getuigen van elkaars woorden zijn, beweegt zich voortdurend tussen film en waarheid over Theresienstadt. DE BESLISSING VAN WIM MALJAARS (2011) ook gerealiseerd in samenwerking met Sandra van Beek, biedt een dialoog tussen filmbeelden van de schizofrene Wim Maljaars (1961-2008) en zijn buren, vrienden en nabestaanden. Terwijl ze naar hem kijken vertellen ze over zijn leven en hun relatie met hem.

Kees Hin laat een enorm oeuvre achter van ruim 100 titels dat hij afsloot met het door Barbara Hin gemonteerde DE FIETSER, waarin fietsen wordt verheven tot een spel van beweging, een dans rond het drama van de stad.

Kees Hin wordt op 18 oktober aanstaande herdacht in EYE Filmmuseum.