Dear beloved friend,
Dries Verhoeven en Kininso Koncepts
De interactieve theatervoorstelling Dear beloved friend, neemt de kijker via een live-internetverbinding vanuit Nollywood mee in een meeslepend en confronterend verhaal waarin de archetypische Westerse blik op Afrika recht tegenover het perspectief van Afrika op Europa wordt geplaatst. Met een camera midden op het podium als een tweerichtingsportaal naar dat andere deel van de wereld, wordt de vierde wand geslecht en de digitale manier van communicatie benut als middel om verschillende werelden bij elkaar te brengen. De digitale infrastructuur van internet en livestream wordt inventief gebruikt om nieuwe vormen van maken, tonen en beleven van werk te verkennen.
Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, hetgeen heeft geresulteerd in een uiterst gelaagd werk: de vertoning, de camera, de stream, de studio, de kijker, en de kijker van de kijker worden vanuit verschillende verwachtingspatronen bespeeld. In deze complexe choreografie wordt niets aan het toeval overgelaten.
Dear beloved friend, betrekt het publiek op een zeer bedachtzame manier bij het verhaal als beschouwer, als actor en als onderwerp, en belicht daarmee nadrukkelijk de relativiteit van ons Westerse narratief op het thema van immigratie uit Afrika.
To Be Continued
Yannick Noomen, Noortje van den Eijnde, Roel Wouters en Luna Maurer
Via een chatbot en een overrompelende audiovisuele installatie maakt dit werk de grote verschillen voelbaar tussen onze menselijke manieren van ervaren en de manier waarop AI informatie interpreteert. Dit doet het werk door in te zoomen op het verschil tussen hoe mensen tijd beleven en wat tijd is voor een AI. Centraal staat een uiterst nauwkeurige chatbot, die voorafgaand met de bezoeker 1 op 1 contact maakt en hen uitnodigt om momenten uit hun dagelijks leven te delen. Deze input wordt vervolgens verwerkt tot een krachtige compositie van ritme, muziek en beelden, waarin die tijdgebonden, menselijke momenten verworden tot de abstracte tijdloosheid van de kunstmatige intelligentie. Door de interpretatie van het complexe menselijke concept 'tijd' via de AI, wordt het publiek niet alleen meegenomen in het verhaal, maar ook gestimuleerd om na te denken over iets wat ogenschijnlijk alledaags is, waardoor het hen opnieuw in beweging zet.
De jury vindt het interessant hoe dit werk gebruik maakt van de manier waarop sociale media geïntegreerd zijn in ons dagelijks leven en dit gebruikt om de toeschouwer te betrekken in de ervaring die door de installatie opgeroepen wordt. Dat dagelijks leven wordt vervolgens naar binnen gebracht in die media, om in dit geval ook de content van de voorstelling te vormen.
The Imaginary Friend
Steye Hallema
In het mooie en fantasierijke VR verhaal van The Imaginary Friend wordt de kijker de onzichtbare vriend van Daniel, die hem - al vechtend, met imaginaire vleugels klapperend en schietend - moet helpen zijn innerlijke demonen te verslaan.
De inzet van VR in The Imaginary Friend gaat verder dan alleen technische vernuftigheid; het creëert een empathische brug tussen de kijker en Daniel, waardoor men niet alleen in zijn wereld stapt, maar ook diepgaand zijn emoties en uitdagingen ervaart. De boodschap zelf - hoe een kind omgaat met verdriet, en zijn angsten de baas probeert te worden - heeft urgentie, en wordt versterkt door de gekozen verhaaltechnieken en de inzet van volumetric video capture in combinatie met animatie en een sterke soundtrack. De game elementen vergroten de betrokkenheid en door vrij simpele middelen word je al spelend en zwaaiend het verhaal ingezogen.
De jury onderkent nadrukkelijk de relevantie van het onderwerp. De mentale gezondheid van kinderen staat toenemend onder druk van een steeds complexer wordende maatschappij die hoge eisen stelt aan haar burgers en waar steeds minder ruimte is voor fantasie en magie.