Ga naar inhoud
Nieuw publiek, jonger publiek, breder publiek: dat willen we allemaal. Maar wat is nou echt essentieel om van je publiek te weten, zodat je beter kunt programmeren, effectiever kunt marketen én meer waarde kunt leveren aan je publiek? Dit is een grote uitdaging voor culturele instellingen, en in de filmsector. Picl dook de diepte in en met het Innovatielabs-project gericht op nieuwe, hybride kijkers. In deze Prof Talk delen we de meest kansrijke inzichten en praten we verder over de toekomst van publiek voor arthousefilms.

Online filmkijken is niet meer weg te denken en de verwachting is dat dit in de toekomst nog verder groeit. Natuurlijk willen makers en filmliefhebbers het liefst een film op het grote doek zien. Tegelijkertijd genieten we óók allemaal van films in onze eigen woonkamer. Vaak valt er geen onderscheid te maken tussen een ‘bioscoopganger’ of een ‘thuiskijker’. Veel mensen zijn hybride bezoekers, alleen worden ze door culturele instellingen en distributeurs benaderd als twee verschillende groepen. Voor de filmsector is het cruciaal om hierin mee te groeien en publiek voor arthousefilm te blijven bereiken. Kom te weten hoe je dit kunt doen in het panelgesprek tussen Sara Oomen, Joep Grooteman, Friederik Weisner en Noortje van de Sande. Zo ontstaan er bijvoorbeeld kansen als je het perspectief van de kijker centraal stelt: “Vaak wordt gedacht vanuit schaarste, maar er is juist een overvloed. Door drempels te verlagen, bied je meer kansen en maken we samen de taart groter.” – Picl

Samenwerken en datadelen is daarin cruciaal, maar een aantal partijen heeft ook bedenkingen. Men is bang voor kannibalisatie. Kan deze begrijpelijke angst weggenomen worden? Hoe kom je tot een goede samenwerking met duidelijke afspraken? Want dat er wat gaat veranderen in de toekomst, is duidelijk. Samenwerken biedt ook kansen en gaat versnippering tegen. Hoogste tijd om dit vraagstuk eens van alle kanten te belichten.

Voertaal: Nederlands
Moderator: Jon Heemsbergen (Art-Up)
Sprekers:
- Sara Oomen (Data-analist / marketing researcher in de culturele sector / cultuursocioloog)
- Linda Thoen (Senior project adviseur bij DEN / Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie)
- Joep Grooteman (Directeur DIP Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten)
- Friederike Weisner (Directeur Theater Film Café De Lieve Vrouw)
- Anke van Diejen (Picl)
- Noortje van de Sande (Picl)

Professionals & Talent Programma