Ga naar inhoud
Een grote serie op televisie of bij één van de streamers: welke scenarioschrijver droomt daar niet van? Ontdek welke vaardigheden je hiervoor nodig hebt tijdens de Middag van het Scenario. Samen met gerenommeerde scenarioschrijvers verken je de toekomst van het vakgebied en duik je in enkele boeiende casestudies.

De middag staat in het teken van ‘Doorgaan met kijken’. Hoe vertaal je bijvoorbeeld actuele vraagstukken naar aansprekende verhalen voor het publiek? Hoe is het om in een schrijfduo te werken? En hoe kan nieuw serietalent worden opgeleid?

How to Sell Drugs Online (Fast)
Laat je inspireren door het succesverhaal van de Duitse makers Philipp Käßbohrer en Matthias Murmann, scenaristen en producenten van eigen series. Hoe ervaren zij de samenwerking met streamers? En hoe gaan zij om met de druk van een razend populaire serie?

Schrijven in een team 
Welke invloed heeft het succes van streamingdiensten op de werkwijze van traditionele omroepen? Dit onderzoeken we samen met Salma Chafouk Idrissi en Zainab Goelaman (Katwalk, NPO) en met Martin van Steijn en Ingrid van Berkum (Hockeyvaders, Videoland), waarbij we uitgebreid stil staan bij de samenwerking binnen schrijfduo’s.

Aanstormend talent 
De schrijvers van kleuterserie Tentje Plof (EO) delen hun ervaringen met het opleidingstraject NPO-Team Up. Onder leiding van hoofdschrijver Tijs van Marle werkten beginnende scenaristen in een writersroom. Welke verantwoordelijkheden krijg je als beginnend scenarist? Hoe ga je als hoofdschrijver om met verschillende stemmen? En op welke andere plekken kunnen nieuwe makers meters maken?

Voertaal: Nederlands, Engels
Moderator: Doortje Smithuijsen
Sprekers:
- Philipp Käßbohrer en Matthias Murmann (How to Sell Drugs Online (Fast))
- Salma Chafouk Idrissi en Zainab Goelaman (Katwalk)
- Martin van Steijn en Ingrid van Berkum (Hockeyvaders)
- Tijs van Marle (Tentje Plof)

Professionals & Talent Programma