Ga naar inhoud
Nafluitende mannen op straat? Kunstenaar Noa Jansma vereeuwigde ze via een selfie voor een Instagram-account, dat veel media-aandacht en reacties uitlokte.

#Dearcatcallers van Noa Jansma is een Instagram-account dat gedurende de maand augustus 2017 opgebouwd werd. Jansma's doel was om het bewustzijn te vergroten rondom het fenomeen straatintimidatie bij vrouwen, ook wel bekend als 'catcalling'. Op het account postte ze gedurende een maand selfies met elk van haar catcallers. De enthousiaste participatie van de catcallers aan deze serie onderstreept het ontbreken van enig besef over hun normoverschrijdende gedrag.

Door sociale media als medium te gebruiken voor ‘digital storytelling’ wordt een intieme verhouding met de toeschouwer gecreëerd. Met de hashtag #dearcatcallers stuurden vrouwen over de hele wereld hun eigen selfie met hun catcallers in. In de reacties deelden mensen hun verhalen, ervaringen en ontstonden onderling flinke discussies. Het project oogstte veel media-aandacht en had meer dan 320.000 volgers en tientallen miljoenen views.

Credits

Producent
Scenario
Montage
Research
Still fotografie
Conceptontwikkeling
Productiebedrijf
Noa Jansma Producties
Conceptontwikkeling
Noa Jansma Producties

Titel: #Dearcatcallers
Jaar: 2017
Categorie: Interactief project
Competities: Gouden Kalf Competitie, NFF Debuutcompetitie
Editie: NFF 2018

Maatschappij

Gouden Kalf winnaar

Beste Interactive (2018)
Noa Jansma

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.