Terugblik Storyspace 2025
Ancestors
Maker: Steye Hallema
Producent: Shea Elmore
Conceptontwikkeling: Steye Hallema, Shea Elmore
Productiebedrijf: The Smartphone Orchestra
Interface & Interaction Design: Frank Bosma, Wannes Salomé
Sound Design: Wannes Salomé, Nicholas Thayer
Een meeslepende reis waarbij jij deel wordt van het verhaal. Maak een selfie, vorm samen met de andere deelnemers een grote familie en reis zes generaties in de toekomst.
Winnaar Gouden Kalf voor Beste Digitale Cultuurproductie.
DRIFT
Maker: Nienke Huitenga Broeren, Hay Kranen, Lieven Heeremans, Minem Sezgin
Producent: Nienke Huitenga Broeren
Audioplay: Minem Sezgin
Productiebedrijf: Studio Zzzap, Vpro Medialab
Sound Design: Mark Ijzerman
Stem Van Octopus: Shana Bossmann
Techno muziek: Subject Sue
Hoe ziet Nederland er over 500 jaar uit? Dat kun je hóren in dit generatieve open world podcastproject. Geschreven, geacteerd en geprompt door echte mensen. Met elke dag nieuwe verhalen op basis van actuele klimaatdata, op het ritme van de getijden en de maan.
Future Botanica
Maker: Marcel Van Brakel, Hazal Ertürkan
Producent: Marcel Van Brakel, Corine Meijers
Interface & Interaction Design: Luciano Pinna, Daan Hobbel, Marcel Van Brakel, Hazal Ertürkan, Hauke Boer, Ashley Haagsma, Petr Tiurin
Productiebedrijf: Polymorf, Studio Biarritz
Sound Design: Mark Meeuwenoord
Onderzoek: Hazal Ertürkan, Sacha Holzken, Petr Tiurin
Sales & Partnerships: Marieke Nooren
De wereld van morgen maak je zelf, met dit AR-kunstwerk. Schep samen met anderen én AI nieuw leven en speculeer over hoe nieuwe vormen van natuur er in de toekomst uit zouden kunnen zien.
THE IN.VISIBLE
Maker: BrotherTill
Interface & Interaction Design: Wieger Steenhuis
Tekst: Lisa Weeda
Sound Design: Mathijs van Til
Uitvoering Van Het Paviljoen: Jan-Willem Wind
Voice-Over (NL): Willemijn De Jonge
Zien is geloven? Wat als we dat eens omdraaien? Deze immersieve en persoonlijke ervaring zet je oog in oog met de onzichtbare wereld. Aan de hand van een meeslepende voice-over en een interactieve muzikale compositie treed je van de buitenwereld toe tot jouw binnenwereld.
Influenza
Maker: Tote Tiere Maarten
Producent: Evelyn Brancard
Sound Design: Tote Tiere Maarten
Productiebedrijf: Menetekel Film
Er zitten soms vreemde vogels onder de influencers op social media, maar Influenza spant de kroon. Via haar Instagram-account geeft deze digitale, tot leven gewekte, aalscholver tips en tricks hoe er menselijk uit te zien.
Lacuna
Maker: Maartje Wegdam, Nienke Huitenga Broeren
Producent: Corine Meijers, Ilja Kok
Script: Maartje Wegdam
Productiebedrijf: Podium Biarritz, Copper Views Film Productions, Studio Biarritz
Muziek: Rik Nieuwdorp
Interface & Interaction Design: Harm van de Ven
Grafische Vormgeving: Frank Bosma, Matunda Groenendijk, Aron Fels
Als klein meisje werd Sonja gered, nadat ze voorgoed werd gescheiden van haar ouders. Maar ze kan zich er niets van herinneren. Drie lang verloren servetringen vormen het begin van een reis door de verbeelding. Dwaal met haar mee in deze persoonlijke VR-documentaire.
Genomineerd voor het Gouden Kalf voor Beste Digitale Cultuur 2025.
Revival Roadshow
Maker: Anne Fehres, Luke Conroy
Producent: Anne Fehres, Luke Conroy
Cast: Zoë Harding, Ed Lesemann
Productiebedrijf: Nullshima Studio
Sound Design & muziek: Studio Zweerts
Technische Realisatie: Alexis Polydorou, Luke Conroy
De 17e eeuwse ontdekkingsreiziger, Abel Tasman komt opnieuw tot leven in deze VR-ervaring. Hij gaat op zoek naar nieuw land, nu Nederland onder water is verdwenen. En jij gaat mee op deze wonderlijke ontdekkingsreis.
Shelter
Maker: Sjors Swierstra, Ivanna Khitsinska
Producent: Justin Karten
Co-Producent: Bram Crols
Camera: Artem Baburin
Productiebedrijf: Scopic
Onderzoek: Zhanna Maksymenko-Dovgych, Olga Gibelinda
Edit: Eduardo Hernandez
Hoe voelt de oorlog in Oekraïne, in het leven van alledag? Shelter laat je getuige zijn van momenten van gedeelde menselijkheid, letterlijk van de wieg tot het graf.
waiting for cows
Maker: affect lab
Regie: Klasien Van De Zandschulp, Natalie Dixon
Producent: Siuli Ko (K.O. Productions)
Camera: Ruben Hamelink
Sound Design: Gerben Kokmeijer, Diego Van Uden Sound
Edit: Lianne Kotte
Creative Development: Madhu Srinivasa
Je bent niet de enige die data verzamelt met een smartwatch of een stappenteller. Ook Aergentina 4, Margot 104 en Robina 117 hebben wearables. Maar dat zijn Friese melkkoeien, wier biometrische data het tempo en de inhoud van de vertoonde film bepaalt.
Genomineerd voor het Gouden Kalf voor Beste Digitale Cultuur 2025.
De Fellows van 2024/2025
In de Storyspace expositie kreeg je een kijkje in hun onderzoekskeuken
In gesprek met Victorine van Alphen
A.I. lijkt in rap tempo een van de meest overschatte/onderschatte/besproken/opgeklopte technologieën te worden. Van utopie tot dystopie en alles er tussenin. Een van de mensen die geen genoegen neemt met kant-en-klare meningen en door (sociale) media rondgepompte smeuïge scenario’s is kunstenaar en Gouden Kalf winnaar Victorine van Alphen. Victorine doet met haar installatie The Oracle: Ritual for the Future, onderzoek naar wat generatieve AI voor ons betekent.
In gesprek met Simone C Niquille
Simone C Niquille is onderzoeker en ontwerper en is met het onderzoek Chair Don’t Care ingestapt in het Fellowships programma. Met Chair Don’t Care onderzoekt Niquille de grenzen van verhalen vertellen met en over machine learning. Terwijl het personage Chair door een ogenschijnlijk eenvoudige omgeving dwaalt, blijkt het navigeren geen gemakkelijke taak. In feite is Chair Don’t Care een onderzoek naar computer vision, en hoe de blik van de computer onze wereld ziet en beïnvloedt.
In gesprek met Radical Data
Voor Radical Data, het kunstenaars- en ontwerpcollectief van Jo Kroese en Rayen Mitrovich, vormt deze constatering het vertrekpunt van hun werk. Met hun onderzoek Applied Science Fiction zoeken zij niet alleen naar manieren om ‘technologie te repareren’, maar vooral naar wegen om politieke verbeelding aan te wakkeren — door alternatieve toekomsten, verhalen en mogelijkheden te bouwen. Het is een reactie op onze collectieve moeite om alternatieven te kunnen voorstellen.