Ruimte voor serendipiteit
Voor Niquille was het Fellowship een belangrijk moment, omdat het haar na haar vorige werk The Beauty and the Beep de luxe gaf om even terug te kijken en vooruit te blikken. Het gaf ruimte om te onderzoeken hoe verder te gaan. De stoel ging mee, als moment van reflectie en de start van iets nieuws, waarbij tijd een belangrijke factor was: Vaak krijg je steun voor een specifiek project, maar om vertrouwen te krijgen dat je tijd mag inzetten om iets te onderzoeken zonder directe meetbare resultaten is essentieel. Zonder die ruimte kan er niets gebeuren. Voor mij markeerde dit moment echt een mid-career reflectie: het gaf me de mogelijkheid om te calibreren, te bedenken hoe ik mensen wil bereiken en met wie ik wil samenwerken.”
Een deel van Niquille’s onderzoek ging over het project Chair Don’t Care zelf, maar ook over hoe ze daarna verder moest gaan. Het bood de ruimte vragen te stellen en na te denken over de richting die genomen moest worden, zonder dat er meteen een antwoord of resultaat van gevraagd werd. Er kwam ruimte voor serendipiteit, wat essentieel is voor het proces.
Wat is dan het eindproduct?
“Het voelt vreemd om zo lang geen afgerond eindproduct te hebben. De vraag ‘wat heb je dit hele jaar gedaan?’” dringt zich dan op. Maar voor mij was het juist een periode waarin ik veel geleerd en ontwikkeld heb. De uitkomsten van dit proces zijn interessant. Bij het maken van films worden vaak veel beslissingen genomen tijdens het productieproces, omdat er geen tijd is om alles volledig voor te bereiden: karakterprofielen maken, werelden bouwen, soundtracks voorbereiden. Dit project gaf me de kans om dat voorbereidende werk te doen en een solide basis te leggen voordat ik daadwerkelijk begin met animatie.”
Voor Chair Don’t Care heeft Niquille in het programma Unity werelden opgezet waarin het karakter kan navigeren en experimenteren - inclusief een kleine interface om eerdere versies van het “brein” te triggeren - waardoor tijdens het animeren heen en weer geschakeld kan worden tussen verschillende versies: In plaats van dat een personage lineair steeds beter te worden, kan het nu als dramatisch- narratief element ingezet worden. Ook is door nauw samen te werken met een muzikant een gezamenlijke taal ontwikkeld, en zijn er schetsen gemaakt en onderzoek gedaan naar hoe muziek het verhaal kan ondersteunen.