Dinsdag 11 april was Slachtstraat Filmtheater het decor voor een geslaagde bijeenkomst van NFF Ondernemers Club. Na de start met een heerlijk diner volgde een zeer korte Algemene Leden Vergadering, waar Maarten en Silvia de aanwezige leden bijpraatten over de opzet van het Nederlands Film Festival 2023. Daarna was het de taak aan penningmeester Edward om duidelijkheid te geven over de cijfers van de jaarrekening. De aanwezige leden verlenen door handopsteking decharge aan de penningmeester.
Ondernemersclub: verslag Dicht bij Vermeer + ALV
Vertoning Dicht bij Vermeer
Vervolgens was het tijd voor de documentaire Dicht bij Vermeer met na afloop een nagesprek met regisseur Suzanne Raes, geïnterviewd door Zakelijk Directeur Marjolijn Bronkhuyzen. In het gesprek ging het onder andere over de hoofdrol die was weggelegd voor de innemende curator Gregor Weber, die met zijn Duitse tongval en hakkelende Engels met moeite zijn enorme bewondering voor Vermeer onder woorden brengt. Weber gaat zijn carrière afsluiten en heeft als wens om voor zijn laatste opdracht zoveel mogelijk werken van Vermeer bij elkaar te brengen. Niet alle musea willen of kunnen meewerken aan zijn wens en bovendien is er nog het probleem dat enkele werken niet met honderd procent zekerheid aan Vermeer kunnen worden toegekend. Dat zorgt voor veel hoofdbrekens, bijvoorbeeld als door onderzoekers van het Amerikaanse National Gallery of Art in Washington wordt geconcludeerd dat Meisje met de Fluit geen echte Vermeer kan zijn. Weber twijfelt niet over de echtheid en geeft aan dat Vermeer ook wel eens een mindere dag kan hebben gehad. Zijn lichaamstaal laat de teleurstelling duidelijk zien in de film. Later wordt achter gesloten deuren in Washington een compromis bereikt en wordt het schilderij toch opgenomen in de tentoonstelling.
Nagesprek met regisseur Suzanne Raes
Suzanne Raes vertelt in het gesprek dat Weber een aantal keer naar museum Braunschweig in Duitsland is afgereisd om te proberen het schilderij Meisje met de wijnglas tijdelijk naar Amsterdam te krijgen. De laatste keer dat hij dat probeert zien we in de documentaire een niet te vermurwen Duitse curator die ervoor zorgt dat Weber zonder succes en teleurgesteld terug naar Nederland reist. Raes geeft alle aanwezigen te kennen dat zij deze documentaire binnen een jaar heeft gemaakt, ondanks de moeilijke afspraken die soms te maken zijn met buitenlandse musea en curatoren en onderzoekers. In tegenstelling tot de korte periode waarin deze documentaire is gemaakt, geeft Raes aan dat er volgend jaar weer een film van haar uitkomt, waar ze nu al zeven jaar aan werkt. Ze nodigt iedereen van NFF OC uit om die vooral te gaan kijken.
Fotoverslag
AllesBen jij er de volgende keer bij?
Deelnemen aan festivalevenementen, netwerken met andere Utrechtse ondernemers en je steentje bijdragen aan het NFF? Word lid van de OC! Met toegang tot exclusieve evenementen bied jij als OC-lid je relaties een bijzondere beleving, zowel tijdens het festival als gedurende de rest van het jaar.