Interview

Interview Marthe Naber Heuer over Lachgaskoning Deniz

Videoland Academy is voor mij vrijheid, vertrouwen... en lef.”
--Marthe Naber Heuer
Marthe Naber Heuer vermoedde dat achter de opportunistische 'Lachgaskoning Deniz' met zijn miljoenenboete meer lagen en verhalen schuil gingen. Dat verdiende een documentaireserie. Videoland Academy gaf haar de kans om in het hoofd van deze ongrijpbare persoonlijkheid -boef, blunderaar of beide?- te kruipen.

Door: Anton Damen

Videoland Academy draait om talentontwikkeling van nieuwe schrijvers. Dus, om het in film-creditsferen te stellen: introducing... documentairemaker Marthe Naber Heuer!

"Als maker heb ik al de nodige vlieguren gemaakt, onder andere bij de publieke omroep. Zelf heb ik mijn wilde feestperiode inmiddels achter de rug, maar feestbeesten met een rauw randje blijven me intrigeren. Voor mijn YouTube-serie Marts Vlammende Vragen volgde ik een dag en halve nacht Deniz, de lachgaskoning van het Leidseplein. Ik wilde vooral weten: waarom kies je hiervoor? Tegenover het kneiterharde van de straat moet je juist dit mediamonster zetten. Hij was met zijn beste vriend Hamza. Een paar weken na de aflevering stuurde Deniz mij een berichtje. Hamza was overleden aan hartfalen, lachgas zou de doodsoorzaak geweest kunnen zijn. Ik voelde direct dat ik hier wat mee wilde. Toen kwam de oproep van Videoland Academy en wist ik: dit is mijn kans."

Hoe blij was je met het vastgestelde thema?

"In eerste instantie ging mijn ingediende plan sec vooral over een jongen wiens beste vriend was overleden en die een boete van een miljoen euro aan zijn broek had hangen. Een mooi startpunt voor een documentaire, maar ook nog een beetje dun. Het opgegeven thema was 'familie', en dat vond ik een hele goede suggestie. Het gaf me richting, want daardoor kwamen allerlei vragen in me op. Wat vinden zijn naasten van hem en wat hebben we nog niet gezien van Deniz?"

Is jouw talent ook daadwerkelijk ontwikkeld in dit hele traject?

"Ja. Ik ben van nature meer een regisseur en maker die het liefste met een paar vragen hupsakee naar buiten gaat. Nu werd ik gedwongen om eerst te schrijven en een visie te formuleren. Dat is pittig, als je staat te trappelen om te beginnen, maar ik heb gemerkt dat die focus enorm helpt bij kiezen wat je uiteindelijk aandacht geeft en wat je achterwege laat. Twintig draaidagen is geen eeuwigheid en het is belangrijk om van te voren te weten wat je filmen wil. Het is ook een luxe om een klankbord te hebben voor je filmplan, zoals onder andere van schrijver Daniël Samkalden en documentairemaakster Simone de Vries. Je voelt je gesteund én tegelijkertijd ervaar je veel vrijheid. Een ander mooi aspect is dat mijn netwerk -vreselijk woord, maar ja- is verruimd. Zo organiseerde Buma Cultuur op het Nederlands Film Festival sessies waarin je als maker kon 'daten' met jonge, opkomende componisten. Het doel is niet zozeer de liefde van je leven te ontmoeten, maar wel hoe je kort en toch in geuren en kleuren je serie kunt presenteren zodat de componist aan de andere kant er een beeld bij krijgt. Ik vond de diversiteit aan componisten en hun openheid en enthousiasme geweldig. Met componist Charley van Veldhoven was de klik het grootst. Toen ik vertelde dat dit project vette beats kon gebruiken, kwam ze spontaan met allerlei ideeën en met een samenwerking met een andere componist, Merijn Berge. Dit is eigenlijk voor het eerst in mijn carrière dat ik voor honderd procent kon kiezen met welke mensen ik werkte. Door die vrijheid en dat vertrouwen heb ik me nog autonomer kunnen ontwikkelen dan voorheen."

Wat gaat de toekomst brengen?

"Ik heb nu een ander interessante hoofdpersoon in gedachten, opnieuw met zo'n rauw randje, maar dat is verkeert nog in de researchfase. Ik krijg ook al de vraag of er wat Deniz betreft nog een vervolg in zit, of een vierde aflevering. Overall merk ik dat ik de zin, energie en focus heb die ik opnieuw goed kan aanwenden bij de nieuwe producties die ik opstartte."

Naar welk ander Videoland Academy-project kijk je zelf het meest uit?

Bij alle plannen van de andere deelnemers zag ik ‘lef’ als de gemene deler. Dat vind ik het geniale aan de Videoland Academy: lef om eigen, originele verhalen te presenteren. Ik ben dus benieuwd naar álle fictiefilms."

Welke film zouden kijkers op Videoland na Lachgaskoning Deniz kunnen kijken voor een ultieme double bill?

"Eerlijk gezegd? Kijk na de serie geen film, maar maak liever een wandeling of staar even naar de muur. Dan heb je de tijd om na te denken wat je net zag en kan je het laten bezinken. Dat zou ik het mooiste vinden. En als een ander effect is dat mensen stoppen met die ballonnen: mooi, graag!"

ga terug