Het Forum van de Regisseurs is NFF’s competitieprogramma voor de Nederlandse auteursfilm. Voor cinefielen is het al jaren de plek waar grensverleggende producties de boventoon voeren, omlijst door verdiepende gesprekken met de makers. Hugo Emmerzael en Inge de Leeuw nemen dit jaar als curatoren het stokje over van Jan Pieter Ekker en Dana Linssen. Hier blikken we vooruit op een bijzondere editie.
Wat hebben jullie voor ons in petto?
Hugo: Het Forum van de Regisseurs was altijd een heel concrete ontmoetingsplek op het festival. Voor deze editie gaan we de mogelijkheden van internet benutten. In plaats van Q&A’s na de films maken we een podcast waarin we de makers interviewen en op zoek gaan naar verbanden tussen de verschillende werken. Publiek en makers kunnen met elkaar in gesprek gaan op het online Forum.
Inge: We maken het programma persoonlijk en toegankelijk. Je hoeft je vraag niet direct na de film te stellen, als je alles nog aan het verwerken bent. Dat kan ook een dag later nog.
Wat voor voordelen zien jullie nog meer?
Inge: Je krijgt als bezoeker veel meer vrijheid om via verschillende routes in aanraking te komen met het programma. Je kan beginnen met de podcast en dan pas de film kijken, of juist eerst een kijkje op het online Forum nemen. We gaan ontdekken hoe je een interactief medium kunt gebruiken voor een nieuw soort festivalervaring.
Hugo: Omdat we niet vastzitten aan traditionele vertoningstijden en locaties verdwijnt ook de hiërarchie tussen de onderdelen van het programma. Alles is even toegankelijk en even belangrijk.
Wat voor plannen hebben jullie voor de podcast?
Hugo: In een aantal afleveringen gaan we met de makers in gesprek over hun werken. Er zijn allerlei thematische, esthetische, inhoudelijke overeenkomsten − of juist verschillen − die we willen uitpluizen. Vooral met de makers zelf. Zo is de podcast ook de plek waar zij elkaar ontmoeten.
Wat maakt een typische ‘Forum-productie’?
Hugo: Ik ga uit van werken die grote ideeën in zich hebben die de makers willen verkennen. Als ik dat idee niet voel, valt de film automatisch af.
Inge: Ik wil kunnen zien of de maker een auteur is met een eigen visie. Een film kan hele grote ideeën hebben, maar toch een formulefilm zijn. Ik selecteer werken die het experiment opzoeken.
Hebben jullie nog tips buiten de Forum-selectie?
Hugo: Ik zou het interactieve werk BIG VILLAGE van Beri Shalmashi en Lyangelo Vasquez graag onder de aandacht willen brengen. Een heel persoonlijk werk over de jeugd van Shalmashi, dat zich afspeelt in een voormalig Iraans-Koerdisch dorp. En MARLON BRANDO van Vincent Tilanus, een fijne coming-of-age film die vlot in elkaar zit (en geselecteerd voor het Filmfestival van Cannes, red.). Een film die iedereen moet zien!