wo 05 aug 2020

De 7 Gouden Vragen Aan… Esther Duysker

In de rubriek De 7 Gouden Vragen Aan… voelt het NFF een talent uit de wereld van film, televisie en interactive aan de tand. Dit keer spraken we met Esther Duysker, scenarist voor de openingsfilm BULADÓ, waarmee het NFF op vrijdag 25 september 2020 van start gaat.

  • Esther Duysker

    Beroep: Scenarist
    Nieuw: BULADÓ
    Bekend van: KORT! – DAG

1. Wat is voor jou het meest memorabele moment uit je carrière tot nu toe?
Dat is toch wel – zonder oneerbiedig te zijn naar het bijzondere nieuws dat BULADÓ het festival opent dit jaar – die allereerste keer in die grote zaal de première van mijn KORT! DAG bijwonen. Dat was in 2011. Ik weet nog dat ik naast mijn vader zat en dat ik vanuit mijn ooghoek steeds weer naar hem keek. Even peilen of hij hetzelfde voelde als ik. Of beter gezegd, even peilen of hij voelde hoe nerveus ik was. Opzoek naar een geruststellende blik van mijn pa. De zenuwen gierden door m’n lijf want het was de allereerste keer dat er een film van mijn hand op groot scherm voor zoveel mensen vertoond zou worden. Ik scheet in mijn broek ook al was ik blij met het resultaat en de speciale samenwerking die ik met Tamar van den Dop (regie) had gehad.

2. Wat weet niemand over jouw vak?
Dat je soms zo erg in de wereld van je personages kan en wil verdwijnen dat je liever nachten achtereen op een luchtbedje in je werkkamer slaapt dan naast je partner.

3. Welk talent uit jouw vakgebied moeten we in de gaten houden?
Ayden Carlo! Die heeft zo’n scherpe en toffe pen. Ik denk dat we nog veel van hem gaan horen en zien. Verder vind ik dat er meer ruimte en oog mag komen voor de minder gepolijste maar niet minder getalenteerde makers van kleur, die hun te maken vlieguren goed kunnen gebruiken om zichzelf en hun talent op de kaart te zetten.

4. Welk personage uit een van je films zou je willen zijn?
Oef… Ik denk op dit moment toch wel Kenza uit BULADÓ. Er schuilt een grote schoonheid in het vinden van je eigen stem met alle emoties en gedachten die daarbij komen kijken. Wanneer je er vervolgens ook achter komt dat je stem een kracht heeft die voor jou en je naasten iets betekenen kan, is dat heel helend en krachtig. Het lijkt me een fijn gevoel, omdat het over groei gaat. En over liefde.
Dat zou ik vanuit haar perspectief (en op die leeftijd) best wel eens zo willen ervaren omdat er daarna nog een heel leven voor je ligt waarin je dat met je meedraagt.

5. Welke collega nomineer jij voor een Gouden Kalf?
Cameraman Gregg Telussa.

6. Wat is jouw favoriete Nederlandse film van de afgelopen 40 jaar?
Ik geniet nog steeds van CISKE DE RAT (1984) en DE KLEINE BLONDE DOOD. Op de een of andere manier blijft kind-zijn een rol spelen in mijn leven. Deze films waren een van de eerste Nederlandse films die ik als kind zag en zijn me tot op heden goed bijgebleven. Kind-personages in volwassen verhalen raken mij met regelmaat.

7. Wat is jouw favoriete herinnering aan 40 jaar NFF?
Dat is toch echt de eerste keer dat ik er naartoe ging. Ik zat net op de schrijfopleiding in Utrecht. OBER van Alex van Warmerdam was toen de openingsfilm en ik had nog nooit zoiets gezien. Een meisje uit mijn klas had me meegevraagd, Jiska heette ze en zij nam me mee zoals ik later door anderen nog vaker meegenomen en wegwijs gemaakt zou worden in de wereld van film en theater. De sfeer van die avond, dat lopen door een gonzend en in mijn beleving zwoel Utrecht, overal mensen die naar films toe gingen of er net vandaan kwamen en ik die net op die opleiding kwam. Het luidde een nieuw hoofdstuk in, namelijk dat van verhalen vertellen, dat dat ook een vak was dat ik kon leren en dat er dan op een dag mensen zouden zijn die in die verhalen geïnteresseerd waren en ze mooi zouden kunnen vinden.

Fotocredit: Dennis Lubbers


Meer over openingsfilm BULADÓ