2011 zeer goed jaar voor de bioscoopbranche

10 januari 2012

2011 was een goed jaar voor bioscopen, filmtheaters en arthouses. In 2011 kochten meer dan dertig miljoen mensen een bioscoopkaartje. Dat aantal is sinds 1978 niet meer gehaald. De recette steeg naar bijna 240 miljoen euro.

Dit maakte Wilco Wolfers, voorzitter NFC, vandaag bekend in het Amsterdamse Pathé Tuschinski tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB), de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) en Film Producenten Nederland (FPN).

Als klap op de vuurpijl bereikte een Nederlandse film, GOOISCHE VROUWEN, voor het eerst sinds 1986 (FLODDER) een recordbezoek van meer dan 1,9 miljoen bezoekers en staat op nummer 1 als best bezochte film van 2011.

Ondanks het succes maakt de bioscoopbranche zich echter ook zorgen over de aanstaande bezuinigingen op filmcultuur. Daardoor zal het aantal Nederlandse films dat vanaf 2013 gemaakt wordt sterk dalen. Het marktaandeel van Nederlandse films komt hiermee zwaar onder druk te staan.

In haar toespraak maakte Winnie Sorgdrager, de nieuwe voorzitter van de NVB, de branche onder meer deelgenoot van haar zorgen met betrekking tot piraterij van het filmproduct op het internet. Sorgdrager is van mening dat de overheid regulerend moet optreden om illegaal aanbod van film te voorkomen door de filmmakers en filmexploitanten in staat te stellen hun product beter te beschermen dan nu op internet het geval is. Ongebreidelde piraterij raakt namelijk uiteindelijk ook de bioscoop. Hiervoor is adequate regelgeving nodig, aldus Sorgdrager.

In totaal bezochten 30.434.937 personen in 2011 een bioscoop, filmtheater of arthouse (2010: 28.189.790 bezoekers). De filmhuizen en arthouses trokken 1.976.000 bezoekers, een stijging van 11,9 procent. De totale box office steeg naar  239.928.440 euro, een stijging van 9,37 procent ten opzichte van 2010 (219.370.413 euro).

De Nederlandse film heeft fors bijgedragen aan de groei. Met een marktaandeel van 21,88 procent (2010: 14,83 procent) is 2011 een uitzonderlijk goed jaar voor de Nederlandse film. In totaal kwamen ruim 6,8 miljoen bezoekers (2010: 4,4 miljoen) voor Nederlandse films naar de bioscoop. Van het totaal van ruim 6,8 miljoen bezoekers ging 28 procent naar GOOISCHE VROUWEN.

De achtergrond voor de groei van het bioscoopbezoek de afgelopen jaren is een combinatie van factoren: het eerdergenoemde succes van Nederlandse films, de introductie van 3D films en de groei van het aantal bioscoopschermen en stoelen. Er kwamen 13.000 stoelen en 96 zalen bij in de afgelopen vijf jaar. Steden waar nieuwe bioscopen openden kenden spectaculaire stijgingen in bezoek.

Bioscoopbezoek blijft met een nauwelijks gestegen gemiddelde ticketprijs van 7,88 euro (2010: 7,78 euro) de goedkoopste vorm van vrijetijdsbesteding.

De film met het hoogst aantal bezoekers in 2011 was GOOISCHE VROUWEN met 1.919.982 bezoekers. GOOISCHE VROUWEN realiseerde daarmee een recette van 15 miljoen euro. 

De Nederlandse 3D-productie NOVA ZEMBLA trok in 2011 meer dan 624.000 bezoekers en staat met een omzet van 5,6 miljoen euro op de zesde plaats in de algemene Top 10 en de tweede plaats in de Top 10 Nederlandse film.

SONNY BOY, NEW KIDS NITRO, DE HEINEKEN ONTVOERING, ALL STARS 2 OLD STARS en BENNIE STOUT - DE GROTE FILM VAN SINTERKLAAS trokken elk meer dan 200.000 bezoekers naar de bioscoop.

SONNY BOY, de Nederlandse inzending voor de Oscars 2012, trok 417.270 bezoekers.

De bioscoopbranche in 2012: doorgaan met innovatie en ondersteuning Nederlandse film

De bioscoopbranche zal medio  2012 de digitalisering van alle zalen in Nederland afronden. Nederland wordt daarmee koploper in de Europese Unie in deze nieuwe techniek. De digitalisering zal een fundamentele verandering brengen in de bedrijfsvoering voor bioscopen, alsmede de distributie en productie van films en wordt door velen voor bioscopen de grootste verandering sinds de invoering van het geluid genoemd.

De bioscoop- en filmdistributiebranche ondersteunde in 2011 de producenten van Nederlandse films met een bijdrage van 1,6 miljoen euro uit het Abraham Tuschinski Fonds. Dit bedrag loopt door indexatie jaarlijks op naar ruim twee miljoen euro in 2015.

Tot slot heeft de bioscoop- en filmdistributiebranche besloten de 85 jaar oude banden met Stichting Bio Kinderrevalidatie opnieuw aan te halen. Het belangrijke werk van deze stichting zal de komende jaren financieel worden ondersteund. Tevens zal de branche zich inzetten voor verdere naamsbekendheid van de Stichting waaraan zij ooit haar naam gaf.

Foto: GOOISCHE VROUWEN