zo 29 sep 2019

HFM Selectie 2019: JILDAU

Voor hij werd geselecteerd voor HFM 2019, vergeleek producent/regisseur Fedde Hoekstra het ophalen van financiering voor zijn speelfilmdebuut JILDAU met het voorbereiden voor een bokswedstrijd die 15 rondes duurt. Die kijk is na zijn HFM-ervaring veranderd.

“Het voelt alsof ik mijn tegenstander in de eerste tien seconden van de eerste ronde heb neergehaald. Ik zit vol adrenaline.” 

JILDAU is een bewerking van ‘Het Zondagsbed’ van de Nederlandse schrijver Theun de Vries, een roman die Hoekstra ‘een vergeten meesterwerk van de Nederlandse literatuur’ noemt. In het verhaal deelt een onafhankelijke boerin haar bed met drie boeren, maar wanneer ze een jonge deserteur verandert in haar favoriet, ontbrandt de jaloezie.

Hoewel het origineel zich afspeelt in het midden van de 19e eeuw op de grens tussen Finland en Rusland, is het stuk van Hoekstra niet zo specifiek voor tijd of plaats. Het behoudt echter een “sprookjesachtig perspectief dat meer vrijheid omtrent kleding en interieurkeuzes geeft. De periode waarin het verhaal zich afspeelt is onduidelijk, zo wordt er niet verlicht door elektriciteit, maar met het licht van lampen en kaarsen.”

Dat gezegd hebbende, Hoekstra is Fries, en de Friese taal en regio zijn belangrijke elementen in zijn verhaal. Op dit moment is het script Engelstalig, maar dat blijft niet zo. De regisseur onderzoekt de mogelijkheid om een ​​andere Europese minderheidstaal te omarmen. Hij is bereid zeer flexibel te zijn in het voorzien in de behoeften van de productie. “We kunnen bijvoorbeeld een Spaanse coproducent kiezen en de film in het Baskisch en het Fries produceren, of we gaan voor een Ierse coproducent en werken met Gaelisch en Fries. Dat zou heel interessant voor me zijn. Op dit moment ben ik op zoek naar een Engelse coproducent, maar er zijn verschillende manieren om een ​​film te maken, en ik weet dat als je een minderheidstaal in je film hebt dit zeker ook wat deuren opent wat betreft financiering binnen Europa.”

Hoekstra is vooral enthousiast over het idee van een Ierse coproductie, omdat Ierland de dramatische landschappen kan leveren die Friesland mist. “De kwaliteit van het landschap is als een spiegel van wat er gaande is in de personages.”

De logline verwijst naar JILDAU als een neo-noir. Hoe verklaart Hoekstra dit? “De film is een combinatie van een western, een tragisch liefdesverhaal en enkele fantasie-elementen. Het uiterlijk van de film zal donker broeierig en griezelig zijn. Het is geen zwart-wit film in 1940-stijl, maar er wordt flink gerookt en we zullen veel van de belichtingstechnieken van film noir gebruiken, zoals donker-lichtcontrast. En we werken met een vleugje criminaliteit in de laatste scène.”

Hoekstra staat te popelen om volgend jaar in productie te gaan met een releasedatum, die gepland is in 2021. “Het verhaal speelt zich voor het grootste deel van de film af op een grote boerderij en omdat we het leven van een boerin volgen, zijn de vier seizoenen zeer prominent aanwezig,” benadrukt hij. “Dus als we het op tijd bij elkaar krijgen, schieten we volgend jaar elk seizoen vier segmenten van tien dagen. Als er morgen een miljoen dollar op de bank staat, beginnen we meteen met de productie en starten we deze winter met de opnames!”


Tekst: Nick Cunningham