do 05 sep 2019

Drie leraren genomineerd voor prestigieuze titel ‘Filmleraar van het jaar’

Docenten, leerlingen en filmprofessionals uit het hele land hebben het afgelopen jaar kandidaten voorgedragen voor de prestigieuze titel Filmleraar van het Jaar. Een vakjury koos daaruit drie genomineerden: Malu Sanders van het Vierde Gymnasium in Amsterdam, Jeroen Helmers van het Blariacumcollege in Venlo en Maurice Ermen van basisschool De Uitvinding in Enschede. Op 1 oktober wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens de NFF Conferentie.

Wat zie je echt als je naar Instastories, videoclips, series en films kijkt? Waarom trekt het zo je aandacht? Via lessen over film leren steeds meer jongeren betekenis te geven aan de beelden die ons dagelijks omringen. Filmeducatie heeft nog geen vaste plek in het onderwijs. Om die reden spelen creatieve leraren, die leerlingen op weg helpen in het medialandschap, een belangrijke rol. Zij zijn de ambassadeurs van het onderwijs van de toekomst. De verkiezing van Filmleraar van het Jaar zet voor het tweede jaar de spotlights op deze innovators.

Malu Sanders

Als Malu Sanders vroeger als kind zomervakantie had, haastte ze zich naar de videotheek, om er met een grote tas vol videobanden vandaan te komen. Bij de studie Filmwetenschappen “viel alles op zijn plek”. Zij is de enige van de drie genomineerden die daadwerkelijk het vak film geeft en het is haar missie om filmeducatie zo groot en belangrijk mogelijk te maken. Tegenwoordig kan iedereen overal films bekijken en ook zelf films maken en dat maakt de interpretatie en analyse ervan urgenter dan ooit. “Het gevaar is dat ze heel snel denken dat ze het wel snappen.” Voor het Vierde Gymnasium ontwikkelde Malu zelf het lesprogramma, dat elk jaar wordt getoetst aan de praktijk. Ze ontwikkelde een compleet aanbod filmmaken, filmanalyse en filmgeschiedenis voor alle leerjaren. Leerlingen in de bovenbouw worden door haar op maat begeleid bij het ontwikkelen van hun eigen filmideeën. Malu organiseert en coördineert filmvertoningen in en buiten school, neemt haar leerlingen mee naar filmfestivals en begeleidt hen naar het Nationaal Filmfestival voor Scholieren en internationale jongerenfilmfestivals. Interessant is, volgens Malu, dat filmmaken talenten van kinderen naar boven haalt die bij andere vakken soms onderbelicht blijven. Malu is actief lid van het landelijk netwerk filmeducatie en ontwikkelde plannen als ‘hoe maak je je profielwerkstuk als documentaire’.

Jeroen Helmers

Jeroen Helmers liep ooit stage in de buurt van Hollywood en daar werd zijn liefde voor film definitief aangewakkerd. Hij geeft les op het vmbo, waar volgens hem film bij uitstek een middel is om onderwerpen over te brengen. Tijdens de lessen Mens en Maatschappij traint hij de kinderen in mediawijsheid door ze onder meer filmpjes vanuit verschillende perspectieven te laten zien. Centraal daarbij staan de vragen: Wat zie je eigenlijk? Hoe kijk je? Ook heeft hij zijn eigen ‘Filmgroep’ die de hele vmbo-periode van vier jaar beslaat en waarbij de kinderen zich bezighouden met alle aspecten van filmmaken, onder meer in relatie tot grote meesters als Spielberg en Scorsese. Ze hebben zelfs een eigen ruimte: in de oude City bioscoop in Venlo. Films van de Filmgroep werden onder andere geselecteerd voor het All American High School Film Festival in New York. Samen met de schoolleiding wil Jeroen film en filmeducatie tot pijler van het Blariacumcollege maken en dit schooljaar zijn voor het eerst officieel vijftig filmondersteuningsuren voor filmeducatie ingeroosterd. Het team dat hem nomineerde zegt: “Jeroen Helmers is een filmleraar die denkt en doet beyond borders. De muren van zijn klaslokaal zijn transparant.”

Maurice Ermen

Maurice Ermen was zelf als kind zeer visueel ingesteld, hij leerde eerder via beeld dan via lange teksten. Nu hij zelf leraar is grijpt hij alle mogelijkheden aan om filmen en apps die passen bij filmen in te zetten bij zijn lessen. Hij gebruikt film als middel bij zijn vak Wereldoriëntatie, waar geschiedenis en aardrijkskunde onder vallen. “Je kunt die vakken zo leuk maken als je zelf wilt.” Maurice werkt op een school voor gepersonaliseerd basisonderwijs en werkt zonder methode en zonder lesboeken. Hij bedenkt zelf zijn lessen en is zeer creatief in het bedenken van verwerkingsopdrachten voor de leerlingen, waarbij film vaak een grote rol speelt. Dit maakt dat Wereldoriëntatie voor bijna alle leerlingen op school hun lievelingsvak is. Ook leert Maurice de kinderen begrijpend kijken en nepnieuws analyseren. In zijn vaste groep in de bovenbouw maakt hij ook zelf films met de kinderen – dit jaar zelfs voor het eerst interactief – waarbij iedereen de kans krijgt zijn of haar talent in het proces te ontdekken. De groep van Maurice maakte zo een film voor het Unicef Kinderrechtenfestival en won een prijs met een film over mediawijsheid. De charme is dat de kinderen alles zelf doen. Samen een film maken verbroedert, heeft Maurice ontdekt. “Het brengt de groep dicht bij elkaar en samen zijn ze dan heel trots. Dat is mijn grootste inspiratie.”

Filmleraar van het Jaar

Filmleraar van het Jaar is een initiatief van Eye Filmmuseum met het Netwerk Filmeducatie en wordt mede-ondersteund door het Nederlands Film Festival en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters. De jury bestaat dit jaar uit eindredacteur van NTR Schooltv Erik Appelman, filmmaker en docent Ahmet Polat, hoofd Educatie bij Eye Filmmuseum Florine Wiebenga, lerarenopleider bij de HvA David Geneste, Filmleraar van het Jaar 2018 Jeroen Stultiens en Aya el Gris, leerling aan het Hervormd Lyceum West.