Ga naar inhoud
Partners

ACT Acteursbelangen en Vrouwen in Beeld lanceren Smurfin campagne!

Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek Op hakken gezet en klein gemaakt van de Universiteit Utrecht naar de arbeidsomstandigheden en de mogelijkheden van de professionele ontwikkeling van actrices komen ACT Acteursbelangen en Vrouwen in Beeld in actie!

Het onderzoek wijst uit dat er structurele ongelijkheid is tussen vrouwen en mannen bij onder andere het aanbod van rollen, betaling en inbreng. Om dit structureel te veranderen gaan ACT Acteursbelangen en Vrouwen in Beeld verschillende bijeenkomsten organiseren, waaronder presentaties, communicatietraining en gesprekken met stakeholders uit de industrie.
Al deze dingen kosten tijd, en voornamelijk geld. En daarom hebben ACT Acteursbelangen en Vrouwen in Beeld een campagne opgezet gebaseerd op het Smurfin-principe.

Website header smurfin shirt

Het Smurfin-principe

Deze term werd in 1991 door The New York Times-journalist Katha Pollitt in het leven geroepen om in media het mannenclubje aan te duiden dat geflankeerd werd door een enkele vrouw. De mannetjessmurfen hebben allemaal duidelijke kenmerken. Een greep: brilsmurf, grote smurf, klungelsmurf, knutselsmurf, lolsmurf, luilaksmurf, moppersmurf, houthakkersmurf (ook wel hakkersmurf), muzieksmurf, potige smurf, smulsmurf, boerensmurf, dichtersmurf, droomsmurf, hippe smurf, kleermakersmurf, schildersmurf, mijnwerkersmurf, kappersmurf, slonssmurf. Behalve Smurfin. Haar ‘kenmerk’ is dat ze een vrouw is.

De Smurfin lijkt nog steeds een blauwdruk te zijn voor de ongelaagde personages die actrices met grote regelmaat vertolken. En als we steeds maar zien hoe “het mooie, dunne, blonde meisje” wordt gekozen door de charismatische mannelijke hoofdrol, als vrouwen er alleen zijn voor romantische spanning, seks, een zwangerschap of een verkrachting — kortom, als ze alleen mogen verschijnen als hun vrouw-zijn functioneel is voor het verhaal van de man — hoe kunnen we dan ooit leren onszelf te zien als volledig, gelaagd mens?

Steun de campagne, koop het T-shirt, word een smurfin!

Om te laten zien hoeveel er zijn en hoe divers en gelaagd al die Smurfinnen zijn staat dit shirt symbool voor actie, verandering, inclusie en diversiteit. Door het shirt te kopen en te dragen draag je bij aan:

  1. Bewustwording: over de bevindingen van het onderzoek en het bredere probleem van stereotypering van vrouwen in de film- en tv-industrie.
  2. Zichtbaarheid: het laat letterlijk zien hoeveel vrouwen er zijn – en hoe divers zij zijn qua hun uiterlijk, achtergronden, functies en ervaringen.
  3. Solidariteit: door het shirt te kopen en te dragen, steun je de campagne en de beweging richting een inclusievere en veiligere sector.
Smurfin

Bestellen?

Een t-shirt kost €33, exclusief eventuele portokosten.
Je kunt het shirt bestellen door een mail te sturen aan [email protected].
Met vermelding van de maat (S t/m XXL) en of je het t-shirt komt ophalen op kantoor van ACT of thuisgestuurd wilt hebben.

ga terug