Ga naar inhoud
Omdat Hassan na 25 jaar nog altijd niet naar zijn geboorteland terug durft, reconstrueert filmmaakster Sabine König zijn verleden in Iran, aan de hand van door hem gemaakte tekeningen en teksten.
De Iraanse Hassan verliet 25 jaar geleden, na de komst van Khomeini, zijn vaderland. Omdat hij nog steeds niet terug durft te gaan, stuurt hij regisseur Sabine König naar Iran. In een boekje heeft hij tekeningen en korte teksten gemaakt, bestemd voor belangrijke mensen uit zijn jeugd, zoals zijn beste vriend, de dichter Jafar. Golestan beschrijft hoe König deze mensen zoekt, vindt en vraagt naar hun interpretaties van de tekeningen. De reacties lopen uiteen van oprechte vreugde en melancholie ('Hij vroeg me altijd hetzelfde gedicht voor te dragen') tot onbegrip over de missie ('Wat moeten die mensen met zijn herinneringen?') en bedekte verwijten over zijn vlucht ('Als ik al moet lijden, dan liever hier'). König laat ruimte voor toevallige ontmoetingen en onverwachte verhalen, zoals het bijna terloops vertelde en daarom des te schrijnender relaas van Jafars moeder over haar gesneuvelde zoon. Beelden van een met mensen beladen oude Dodge vormen de rode draad in de film, waarin op subtiele wijze de wonden van een geteisterd volk zichtbaar worden gemaakt.

Credits

Uitvoerend Producent
Set geluid
Productiebedrijf
Pieter van Huystee Film & TV
Omroep
IKON TV

Titel: Golestan, de Rozentuin
Jaar: 2004
Duur : 53 minuten
Categorie: Korte Documentaire
Competities: Gouden Kalf Competitie, Hoofdprogramma
Editie: NFF 2005

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Stills

Still
Still