za 04 jan 2020

In Memoriam: René Daalder

Op 31 december jl. overleed René Daalder. René Daalder studeerde in 1964 af aan de Filmacademie met WAT EEN APPROACH die hij met klasgenoot Rem Koolhaas maakte. De 1,2,3, RHAPSODIE volgde in 1965 als reactie op de strikte auteursopvatting van Francois Truffaut. René Daalder trad samen met zijn studiegenoten Jan de Bont, Frans Bromet, Rem Koolhaas en Samuel Meyering aan als de 1,2,3 Groep. Wars van snobisme en ‘belangrijk doen’ maakten zij om de beurt hun opwachting als regisseur, scenarioschrijver, cameraman, geluidsman en acteur.

Na zijn twee korte films BODY AND SOUL 1 en 2 (1967) regisseerde René Daalder DE BLANKE SLAVIN (1969) en realiseerde daarmee binnen 5 jaar na zijn afstuderen zijn eerste speelfilm. Hoewel de pers overwegend positief reageerde, bleef het publiek weg. Samen met Frans Bromet schreef René Daalder de filmplannen voor de documentaires die Frans Bromet regisseerde: NOORD 20-29 (1971), HET DRIELANDENPUNT (1974) en EEN TIP VAN DE SLUIER (1980). In 1975 kwam BLOKPOST/DE LAATSTE TREIN uit onder regie van Erik van Zuylen, waarvoor René Daalder samen met Erik van Zuylen het scenario schreef.

Filmblad SKOOP noemde René Daalder in 1967 “onze grootste filmer”. Maar Nederland bleek veel te klein voor de grootste filmer en na een korte tijd in Engeland en Frankrijk te hebben gewoond, vertrok hij in de jaren zeventig van de vorige eeuw naar de Verenigde Staten. Met een levendige fantasie, met de kwaliteit om mogelijkheden te onderzoeken zonder zich af te laten schrikken door onmogelijkheden en met een onafhankelijke geest ging hij aan het werk. René Daalder maakte de horror-thriller MASSACRE AT CENTRAL HIGH (1976). Ook werkte hij samen met The Sex Pistols aan hun THE GREAT ROCK ‘N ROLL SWINDLE (1980). In 1986 ging de punk rock musical POPULATION ONE op de Nederlandse Filmdagen in première, waarin na een apocalyptische gebeurtenis één man alleen achterblijft in een schuilkelder. Via zijn enorme hoeveelheid muzikale herinneringen, zijn showbiz romance, zijn halve waarheden en overdrijvingen wordt zijn verhaal een fantastisch panorama van zowel de grootheid als de donkere kant van het twintigste eeuwse Amerika. De film werd niet uitgebracht in Nederland. Intussen werd René Daalder in 1987 wél genomineerd voor een Grammy voor zijn clip BROTHER WHERE YOU BOUND van Supertramp.

Tien jaar later programmeerde het Internationaal Film Festival Rotterdam twee wereldpremières: de psychologische sciencefiction thriller HYSTERIA, waarin een psychiater een patiënte ontvoert naar het instituut van zijn mentor. Deze heeft een methode ontdekt om mensen telepathisch met elkaar in contact te brengen. HABITAT, een ecologische sciencefiction horrorfilm, vertelt het verhaal van een microbioloog op zoek naar een manier om de aarde weer leefbaar te maken.

Voor HERE IS ALWAYS SOMEWHERE ELSE (2006) over kunstenaar Bas Jan Ader ontving René Daalder een nominatie voor het Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire. Hij stond aan de basis van meerdere online platforms. Zo lanceerde hij ondermeer in 2007 SpaceCollective in samenwerking met Folkert Gorter.
René Daalder werd 75 jaar.