zo 29 sep 2019

HFM Selectie 2019: I DON’T WANNA DANCE

“We denken dat dit de eerste Nederlandse dramafilm is met een overwegend zwarte cast”, benadrukt de Nederlandse regisseur Flynn von Kleist over zijn HFM 2019-project I DON’T WANNA DANCE, geproduceerd door het Nederlandse productiebedrijf The Rogues. De opnames zijn zo goed als klaar (er is nog een laatste studio-opname te gaan) en het project bevindt zich momenteel in het stadium “pre-montage”. De taal van de film is een mengeling van Nederlandse en Surinaamse straattaal, wat, aldus Von Kleist, de lat hoger legt wat betreft zijn internationale aantrekkingskracht, vooral op de Amerikaanse markt.

Het verhaal is fascinerend, net als de geschiedenis van het project tot nu toe. Het is een coming of age-verhaal over de 13-jarige Joey die bij zijn tante woont, omdat zijn moeder hem niet meer kan verzorgen. Uiteindelijk wint zij de voogdij over Joey en zijn broer terug, waarna Joey snel moet beslissen wat hij het beste kan doen om zijn emotionele welzijn veilig te stellen. “De hoofdboog van de film betreft zijn terugkeer naar haar en hun pogingen om een ​​nieuw niveau van vertrouwen op te bouwen”, merkt Von Kleist op.

“Het verhaal richt zich op de vraag of Joey alles zal doen om met zijn moeder een leven op te bouwen of dat hij haar in de steek laat om zichzelf te redden. Hij houdt van haar en zij houdt van hem, maar het grootste probleem is dat ze een gebroken persoon is. Omdat ze zo gebroken is, kan ze hem niet de liefde geven die hij nodig heeft, waardoor hij een zeer moeilijke keuze moet maken.”

Von Kleist heeft de jonge Yfendo van Praag (die Joey in de film speelt en op wie het personage is gebaseerd) meer dan drie jaar gevolgd. Hij maakte een documentaire over de relatie tussen de jongen en zijn echte moeder, en maakte vervolgens een korte fictie als ‘proof of concept’ voor de speelfilm. Naast Yfendo zijn er geen andere familieleden als acteurs in de film te zien. De cast bestaat uit niet-professionele acteurs, wiens personages zijn gebaseerd op echte individuen. Een uitzondering is de rol van de moeder van Joey, die wordt gespeeld door Romana Vrede, een veelgeprezen theateracteur die in 2017 de prestigieuze Theo D’Or heeft gewonnen.

Het scenario is geschreven door de getalenteerde Nederlandse scenarist Jeroen Scholten van Aschat (NOCTURNE, 2019) die een gedetailleerde briefing van Von Kleist ontving. “Hij is echt de schrijver, maar mijn belangrijkste rol was om hem van veel onderzoeksmateriaal te voorzien.”

De regisseur ziet de brede demografische aantrekkingskracht van de film op jong en oud publiek. “Ja, ik denk dat het heel relevant kan zijn voor jongere mensen. We hebben allemaal op de een of andere manier beslissingen genomen die gerelateerd zijn aan dit thema, dit verhaal en hoe we ons op een bepaald moment van onze ouders moeten scheiden. Sommige mensen gaat dat erg goed af en anderen hebben het er heel moeilijk mee.”

Bij HFM willen Von Kleist en The Rogues een sales agent en internationale distributiebelangen veiligstellen en werken ze een festivalstrategie uit voor de oplevering van de film in de zomer van 2020. “Er is hier een grote doelgroep in de VS en andere internationale landen voor. Het is een heel universele film.”


Tekst: Nick Cunningham