Ga naar inhoud
Tweeluik over het ontstaan van een ballet op muziek van Louis Andriessen schetst portret van choreograaf Rudi van Dantzig en diens werkwijze en eindigt met de registratie van de choreografie.
Regisseur Paul Cohen volgt het ontstaan van de choreografie voor het ballet Voeten op aarde van de Nederlandse choreograaf Rudi van Dantzig, op het strijkkwartet Tuin van Eros van componist Louis Andriessen. Van Dantzig ontwerpt het ballet (met twee dansers en een acteur) speciaal voor cameraregistratie. Het eerste deel van deze tweedelige documentaire toont de voorbereidingen van de productie. De tijdsdruk bevalt de gepassioneerde choreograaf niet. 'Het lijkt wel of de dood ons op de hielen zit.' De opnames in de repetitieruimte worden afgewisseld met gesprekken met Van Dantzig en de dansers en met archiefopnames van eerdere balletten van de choreograaf. Op deze wijze komt niet alleen de werkwijze van Van Dantzig in beeld, maar wordt ook een subtiel portret geschetst van de zeventigjarige choreograaf, die naar eigen zeggen altijd van nature een 'vrij eenzaam iemand was'. Het tweede deel bestaat uit de cameraregistratie van het ballet in regie van Jellie Dekker.

Titel: Voeten op aarde/Tuin van Eros
Jaar: 2004
Duur : 54 minuten
Categorie: Korte Documentaire
Competities: Hoofdprogramma
Editie: NFF 2005

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Stills

Still