Ga naar inhoud

Missie van de Nieuwe Maker

De Missie van de Nieuwe Maker is een jaarlijks terugkerend programma tijdens de NFF Talentdag. In samenwerking met Movies that Matter en CoBO Fonds, stelt het programma de nieuwe maker centraal. Samen zoomen we in op het maakproces, tegenslagen en successen.

De Missie van de Nieuwe Maker is toegankelijk met een ticket voor de NFF Talentdag. Lees hieronder meer over het thema en de sprekers van 2025.

Dit was het 2025 programma van Missie van de Nieuwe Maker

Missie van de Nieuwe Maker 2025

In een wereld die in de fik staat lijkt de (morele) verantwoordelijkheid van een maker meer onder de loep te liggen. Wat doet de huidige, precaire staat van de samenleving met je rol als maker? Waarom maak je wat je maakt? Zet je je werk in om bij te dragen aan sociale verandering? Ga je de barricades op waarbij film niet het doel is, maar een middel? Of wil je film juist inzetten om je publiek te laten ontsnappen aan de grimmige realiteit? En wat voor consequenties heeft dat voor jou – niet alleen als maker, maar ook als mens?

In deze editie van Missie van de Nieuwe Maker leggen we de focus op het mentaal welzijn van die makers. We praten over ethische kwesties en ontleden de begrippen, doelen, concepten ‘activisme’ en ‘escapisme’. Hoe verhouden die twee zich tot elkaar en tot jouw morele verantwoordelijkheid als filmmaker? We kijken naar hoe kunst kan bijdragen aan de wereld – en wat dat betekent voor het mentale welzijn van zowel de maker als de betrokkenen in de film. Soms zit de kracht in actie, soms in afstand nemen. Onze sprekers nemen je mee in de afwegingen die zij in hun werk maken.

Ontmoet de sprekers

Bibi Fadlalla credits Marwan Magroun

Bibi Fadlalla

Bibi Fadlalla (Cairo, 1978) is een Soedanees-Nederlandse filmmaker, woonachtig en werkzaam in Nederland. Ze behaalde een master in Media Studies aan de Universiteit van Amsterdam en volgde het Documentary Media Studies Program aan The New School in New York. Fadlalla maakt intieme films waarin je als kijker zonder al teveel achtergrondinformatie in de wereld van de hoofdpersonen wordt geslingerd. Ze ziet filmmaken als een manier om de ervaringen van mensen en gemeenschappen van kleur te documenteren. Haar documentaire De Vrouwen van mijn Land (2020), waarin ze kunstenaar Raquel van Haver portretteert, werd in 2021 genomineerd voor een Gouden Kalf in de categorie Beste Korte Documentaire. Recentelijk rondde ze de montage van haar nieuwste film Precies Goed af, een film over schrijver, dichter en spoken word artiest Babs Gons. Deze gaat op het NFF 2025 in prèmiere.

Fotocredit: Marwan Magroun

Quincy Carrilho credits Shakil Voss

Quincy Carrilho

Quincy Carrilho is een opkomend filmmaker van wie het werk voortkomt uit rauw realisme en oprechte emotie. Zijn passie voor het maken begon op de middelbare school, waar hij samen met vrienden YouTube-video’s maakte, een speelse start die al snel uitgroeide tot een sterke behoefte om betekenisvolle verhalen te vertellen.

Gedreven door de behoefte om onderbelichte perspectieven een stem te geven, richt Quincy zich op verhalen die vaak ongepolijst, eerlijk en diep menselijk zijn. Diversiteit speelt een centrale rol in zijn werk, niet als thema, maar als een vanzelfsprekende aanwezigheid in zijn personages en werelden. Met elke film wil Quincy zijn publiek raken, uitdagen en verbinden, en ruimte creëren voor verhalen die zelden in de schijnwerpers staan.

Fotocredit: Shakil Voss

Morgan

Morgan Knibbe

Morgan Knibbe verwierf internationale bekendheid met zijn korte film Shipwreck (2014), en zijn speelfilmdebuut Those Who Feel the Fire Burning (2015), waarin hij de rampzalige levens van illegale immigranten aan de randen van Europa in beeld bracht. Beide wonnen meer dan 30 internationale prijzen, waaronder twee Gouden Kalveren, en ontvingen nominaties bij de European Film Awards en IDFA. Met The Atomic Soldiers (2018), waarin stokoude Amerikaanse veteranen getuigen over kernproeven, won hij opnieuw een Gouden Kalf en de hoofdprijs van de Dutch Directors Guild. Zijn VICE-documentaire over Britse atoomveteranen What Does a Nuclear Bomb Explosion Feel Like? (2018) werd online meer dan 160 miljoen keer bekeken. Voor Netflix regisseerde hij segmenten van Human Playground (2022), over de oorsprong van menselijke spelcultuur, waarvoor Idris Elba de voice-over deed. Morgan’s speelfilmdebuut The Garden of Earthly Delights (2025) ging onlangs in première op Movies That Matter en legt postkoloniale ongelijkheid in Manila bloot; de film werd geprezen als emotioneel ontwrichtend en visueel verbluffend. Knibbe doet vaak zelf camera en montage en werkt aan verschillende nieuwe projecten.

Sophie van Bree credits Anne van der Veer

Sophie van Bree

Sophie van Bree (1995) is documentairemaker en -regisseur, gespecialiseerd in intieme, poëtische en gelaagde storytelling, met een focus op mentale gezondheid en kwetsbare thema’s. In 2023 behaalde ze met onderscheiding haar Master Film Directing aan de Edinburgh College of Art met haar afstudeerdocumentaire Luna in Wonderland (2023), waar ze zich specialiseerde in Film Medicine, ethiek en narratieve documentaire.

Na haar Bachelor Audiovisual Media aan de HKU (2019) volgde Sophie het regie-traject Docwerk (NTR/Van Osch Films), won ze in 2021 de Gelderland Film Pitch van Go Short met Synchroon (2022) en in 2023 de Amsterthem Pitch van Shortcutz met Chico (2024). Na haar master maakte ze de documentaire Als de Zee (Teledoc Campus), geselecteerd voor de longlist van de Gouden Kalveren. De film wordt op 20 oktober uitgezonden op NPO 2. Naast eigen projecten in Nederland en Schotland werkt Sophie in research, regie, (voor)montage en eindredactie voor films, televisie, online series en branded content.

Fotocredit: Anne van der Veer

Maarten

Maarten de Schutter

Maarten de Schutter (1999) is filmmaker en studeerde in 2024 af aan de Nederlandse Filmacademie. Hij houdt van linkse verzetsfilms, het verliezen van voetbalwedstrijden en is half Iraans. In 2025 is zijn documentaire Mijn Lief Kind uitgekomen, een film waarin Maarten probeert de verloren herinneringen aan zijn moeder, Martine de Schutter, te reconstrueren.