Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over de werking van het Academy Viewingplatform. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op via academy@filmfestival.nl.
FAQ Academy Viewingplatform
Casten naar televisie
Als je Iphone minimaal iOS11 gebruikt, en je de browser Chrome gebruikt (minimaal versie 82) dan zou dit moeten werken.
Als je iPad minimaal iPadOS 13 gebruikt, en je de browser Chrome gebruikt (minimaal versie 82) dan zou dit moeten werken.
Ja, dat kan. AirPlay werkt het beste via de browser Safari (minimaal versie 10) . Let op: AirPlay moet gelinkt zijn aan je Apple TV, enkel AirPlay werkt het niet.
Als je Android-apparaat minimaal Android 7 gebruikt, en je de browser Chrome (minimaal versie 82) gebruikt, zou dit moeten werken. Let op: Veel Android-telefoons hebben een standaard device browser (bv samsung browser), dat is niet compatibel met het systeem.
Je kunt dit proberen als je de browsers Chrome, Safari of Firefox op je televisie hebt. Met andere browsers wordt het lastiger. Het systeem is niet gemaakt voor gebruik vanaf smarttv's, maar het zou kunnen werken. Probeer altijd eerst een testfilm! Op modellen smart-tv's die meer dan twee jaar oud zijn werkt de player hoogstwaarschijnlijk niet.
Zie je de ondertitels wel als je het casten even stopt, op het apparaat waar je vanaf cast (op je telefoon/computer/tablet) ? Zo ja, zet die dan even uit en weer aan, en start dan het casten weer op.
Je kunt twee dingen proberen om dit op te lossen:
- Verbreek de verbinding met de cast even, en start hem daarna weer op. De tijdbalk zou na een paar seconden moeten verdwijnen.
- Verbreek de verbinding met de cast, klik je muis/cursor duidelijk buiten de player op het device en start dan de cast weer op. Let op dat je de muis buiten je beeld zet!
Dit kan een beveiligingsprobleem zijn, het beeld is namelijk wel beveiligd maar het geluid niet.
- Check voor de zekerheid welke browser je gebruikt. Bij Chromecast werkt de Chromebrowser het beste, bij AirPlay is Safari de beste keuze.
- Controleer ook even of je aan de juiste besturingssysteem-eisen voldoet (minimaal IOS 11/iPadOS 13/Mac10.12/Windows 10/Android 7).
Mocht dit allemaal goed zijn, maar je toch geen beeld en wel geluid hebben, dan is een directe kabelverbinding je beste optie (HDMI kabel)
Problemen met afspelen
- De snelste oplossing is even de beeldkwaliteit naar beneden bijstellen, dat moet het probleem direct verhelpen. Dit kan via het tandwieltje rechts onder in beeld, daar kies je bij Video Quality niet voor auto maar voor medium of low. Let op: het duurt ongeveer 30 seconden voor je hier effect van ziet, omdat een deel van de film al op je computer is opgeslagen. Dat deel wordt dus nog op de eerdere kwaliteit afgespeeld.
- Doe voor de zekerheid even een speedtest (bijvoorbeeld via www.speedtest.net) en check je internetverbinding daarmee. We adviseren minimaal een downloadsnelheid van 15Mbps voor de beste kijkervaring. Als je dit niet haalt, kan je door het bijstellen van de beeldkwaliteit nog best wat effect behalen, maar zal de film misschien blijven haperen.
- Je kunt de film even pauzeren, zodat er alvast wat meer data van de film op je apparaat wordt opgeslagen.
- Schakel andere processen op je computer/telefoon/ipad uit terwijl je de film kijkt. Als er teveel dingen tegelijk actief zijn op je apparaat, kan het zijn dat dit niet genoeg ruimte heeft om de film te verwerken.
Geluid wordt niet automatisch gestart, dit moet je zelf aanzetten. Dat kan via het microfoontje links onder in beeld.
Het kan zijn dat je bij het schakelen tussen verschillende programmaonderdelen uit de fullscreen modus valt. Dit is een bekend probleem en aan een oplossing wordt hard gewerkt. Je kunt het volgende onderdeel opnieuw in fullscreen zetten.
Je kunt ondertitels aanzetten via het blokje rechts onder in beeld. Daar is ook een eventuele keuze in ondertitel-taal en grootte te maken. Niet alle films hebben ondertitels beschikbaar.
Problemen met account of locatie
Kan het zijn dat je op verschillende plekken ingelogd bent? Het systeem zorgt ervoor dat je maar één keer tegelijk ingelogd mag zijn, dus als je bijvoorbeeld op zowel je telefoon als je computer ingelogd bent, geeft dat problemen.
De films zijn alleen in Nederland beschikbaar. Kan het zijn dat je kijkt via een VPN? Dit wordt standaard geblokkeerd, omdat dan de locatie van de gebruiker niet te bepalen is.
Let op: er zijn internetproviders die standaard VPN aanbieden. Dit noemen ze dan "privacy beschermd browsen" of iets wat hier op lijkt. (bijvoorbeeld internetprovider Freedomnet biedt standaard VPN aan) Ook gebruikers die kijken via bijvoorbeeld een computer van het werk, kunnen daarop ingesteld hebben dat ze standaard via VPN het internet op gaan. Een browser als DuckDuckGo wordt niet ondersteund.