Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over de werking van het Academy Viewingplatform. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op via [email protected].
FAQ Academy Viewingplatform
Online films casten naar televisie
Ja, als je iPhone minimaal iOS11 gebruikt en je de browser Chrome gebruikt (minimaal versie 82).
Ja, als je iPad minimaal iPadOS 13 gebruikt en je de browser Chrome gebruikt (minimaal versie 82).
Ja, dat kan. AirPlay werkt het beste via de browser Safari (minimaal versie 10). Let op: AirPlay moet gelinkt zijn aan je Apple TV, enkel AirPlay werkt het niet.
Ja, als je Android-apparaat minimaal Android 7 gebruikt, en je de browser Chrome (minimaal versie 82) gebruikt. Let op: Veel Android-telefoons hebben een standaard device browser (bv Samsung browser) die niet compatibel is met het systeem.
Het systeem is niet gemaakt voor gebruik vanaf smarttv's, maar je kunt dit proberen als je de browsers Chrome, Safari of Firefox op je televisie hebt. Met andere browsers wordt het lastiger. Op modellen smarttv's die meer dan twee jaar oud zijn, werkt de player hoogstwaarschijnlijk niet.
Stop het casten en kijk of je de ondertitels wel ziet op het apparaat waar je vanaf cast (op je telefoon/computer/tablet). Indien je ze daar wel ziet, zet de ondertitels dan even uit en weer aan. Start vervolgens weer het casten op.
Je kunt twee dingen proberen om dit op te lossen:
- Verbreek de verbinding met de cast even, en start hem daarna weer op. De tijdbalk zou na een paar seconden moeten verdwijnen.
- Verbreek de verbinding met de cast, klik je muis/cursor duidelijk buiten de player op het device en start dan de cast weer op. Let op dat je de muis buiten je beeld zet.
Dit kan een beveiligingsprobleem zijn, het beeld is namelijk wel beveiligd maar het geluid niet.
- Check voor de zekerheid welke browser je gebruikt. Bij Chromecast werkt de Chromebrowser het beste, bij AirPlay is Safari de beste keuze.
- Controleer ook even of je aan de juiste besturingssysteem-eisen voldoet (minimaal IOS 11/iPadOS 13/Mac10.12/Windows 10/Android 7).
Mocht dit allemaal goed zijn, maar je toch geen beeld en wel geluid hebben, gebruik dan een directe kabelverbinding (HDMI kabel).
Problemen met afspelen online films
- De snelste oplossing is de beeldkwaliteit naar beneden bijstellen. Dit kan via het tandwieltje rechts onder in beeld: daar kies je bij Video Quality niet voor auto maar voor medium of low. Let op: het duurt ongeveer 30 seconden voor je hier effect van ziet, omdat een deel van de film al op je computer is opgeslagen. Dat deel wordt dus nog op de eerdere kwaliteit afgespeeld.
- Doe voor de zekerheid een speedtest (bijvoorbeeld via www.speedtest.net) en check je internetverbinding daarmee. We adviseren minimaal een downloadsnelheid van 15Mbps voor de beste kijkervaring. Als je dit niet haalt, kan je door het bijstellen van de beeldkwaliteit nog best wat effect behalen, maar zal de film misschien blijven haperen.
- Je kunt de film even pauzeren, zodat er alvast wat meer data van de film op je apparaat wordt opgeslagen.
- Schakel andere processen op je computer/telefoon/tablet uit terwijl je de film kijkt. Als er teveel dingen tegelijk actief zijn op je apparaat, kan het zijn dat dit niet genoeg ruimte heeft om de film te verwerken.
Geluid wordt niet automatisch gestart, dit moet je zelf aanzetten. Dat kan via het microfoontje links onder in beeld.
Het kan zijn dat je bij het schakelen tussen verschillende programmaonderdelen uit de fullscreen modus valt. Dit is een bekend probleem en aan een oplossing wordt hard gewerkt. Je kunt het volgende onderdeel opnieuw in fullscreen zetten.
Je kunt ondertitels aanzetten via het blokje rechts onder in beeld. Daar is ook een eventuele keuze in ondertitel-taal en grootte te maken. Niet alle films hebben ondertitels beschikbaar.
De films zijn alleen in Nederland beschikbaar. Kan het zijn dat je kijkt via een VPN? Dit wordt standaard geblokkeerd, omdat dan de locatie van de gebruiker niet te bepalen is.
Let op: er zijn internetproviders die standaard VPN aanbieden (bijvoorbeeld zoals Freedomnet). Dit wordt vaak "privacy beschermd browsen" genoemd. Ook gebruikers die kijken via een computer van het werk, kunnen daarop ingesteld hebben dat ze standaard via VPN het internet op gaan. Een browser als DuckDuckGo wordt niet ondersteund.
Kan het zijn dat je op verschillende plekken ingelogd bent? Het systeem zorgt ervoor dat je maar één keer tegelijk ingelogd mag zijn, dus als je bijvoorbeeld op zowel je telefoon als je computer ingelogd bent, geeft dat problemen.