Rituelen keren vaak terug in de kunst en de films van Kostana Banovic. In Brazilië wil ze de kleurrijke bezweringen van de candombléreligie niet alleen filmen, ze wil zich ook zelf door de geesten laten omhelzen.
Candomblé is de Afro-Braziliaanse religie die het geloof in een geestenwereld combineert met christelijke invloeden. In Salvador di Bahia ontmoet de filmmaakster dezelfde heiligen die haar grootmoeder kende. Banovic filmt de kleurrijke mensenmenigten en de uitbundige bezweringsrituelen waarmee de goden van de candomblé worden aangeroepen. Ze realiseert zich dat ze net als een toerist mooie plaatjes schiet zonder er veel van te begrijpen. Banovic, die er een gewoonte van maakt om overal waar ze komt een plaatselijk ritueel te ondergaan, wil meer zijn dan een toeschouwer. Ze wil voelen hoe het is om in die andere wereld op te gaan. Een oude priesteres neemt haar onder haar hoede en loodst haar door de ceremonies die nodig zijn voordat de goden het lichaam willen binnengaan. Banovi? verlangt naar overgave, al vindt ze het moeilijk de westerling in zichzelf af te schudden. Maar als kunstenaar heeft ze altijd nog haar eigen vorm van magie, zo laat de slotscène zien.

Titel: May I Enter
Jaar: 2010
Duur : 57 minuten
Categorie: Korte Documentaire
Editie: NFF 2010

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Stills

Still
Still
Still
Still