Ga naar inhoud
Speelfilm gebaseerd op de novellen van de Vlaamse schrijver Willem Elsschot over een man die in zijn zoektocht naar geld in contact komt met een bedrieger en zich bij hem aansluit.
Lijmen/Het been is gebaseerd op de novellen van de Vlaamse schrijver Willem Elsschot. Frans Laarmans heeft een ellendige baan bij een brouwerij en heeft dringend geld nodig voor de begrafenis van zijn moeder. Hij benadert Boorman, directeur van het Nieuw Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Kunst en Wetenschappen. Laarmans komt er al snel achter dat dit een bedrieger is en hij sluit zich bij hem aan in zijn zoektocht naar nieuwe slachtoffers. Ze vinden een oude fabriek voor keukenliften, geleid door juffrouw Lauwereyssen die slecht ter been is. Ze lichten haar op door haar 100.000 exemplaren van het tijdschrift te laten bestellen. De gedesillusioneerde Juffrouw Lauwereysen is financieel uitgekleed maar ze draagt haar ongeluk waardig. Enkele jaren later komen Boorman en Laarmans juffrouw Lauwereyssen tegen. Zij is haar been inmiddels verloren. De heren voelen zich schuldig en besluiten het geld terug te geven maar de principiële juffrouw Lauwereyssen weigert. Willeke van Ammelrooy won in 2000 een Gouden Kalf voor haar rol als juffrouw Lauwereyssen.

Titel: Lijmen/Het been
Jaar: 2000
Duur : 1 uur, 50 minuten
Categorie: Speelfilm
Competities: Jaaroverzicht, Gouden Kalf Competitie
Editie: NFF 2000

Gouden Kalf winnaar

Beste Actrice (2000)
Willeke van Ammelrooy

Gouden Kalf nominaties

Beste Lange Speelfilm (2000)
Michel Houdmont
Beste Lange Speelfilm (2000)
Ruud den Drijver

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Stills

Still
Still
Still
Still