Persoonlijk portret van de tante van de filmmaker, die in de jaren tachtig de vijfde en laatste bruid van kunstenaar en kluizenaar Anton Heyboer werd, is tevens een onderzoek naar familieverhoudingen.
'De een gaat naar Lourdes, ik ging naar Anton Heyboer', vat Petra, tante van filmmaker Rogier Timmermans, samen. 'Ik kwam bij hem terecht en was genezen. Zonder Ton was ik er niet meer geweest.' In de jaren tachtigvan de vorige eeuw sloot Petra zich als vijfde en laatste vrouw aan bij het harem van beeldend kunstenaar Anton Heyboer, waar ze de echtheid vond die ze in de maatschappij tevergeefs had gezocht: 'Iedereen is daar geneigd een rol te spelen.'
Timmermans probeerde een portret te maken van zijn tante, die tegenover Heyboers besloten woon/werkgemeenschap in Den Ilp een galerie drijft. Het moeizame filmproces dwingt de filmmaker zijn familie nader onder de loep te nemen, waarbij hij niet ontkomt aan een confrontatie met zijn vader. Ook bezoekt hij zijn oma - Petra's moeder en verzamelaar van Heyboers werk - in Limburg. De moeder van Petra blijkt uiteindelijk een belangrijke sleutelfiguur voor de verrassende ontknoping.
Langere versie van de afstudeerfilm van de regisseur uit 2001 met dezelfde titel.
Credits
Producent
Scenario
Camera
Set geluid
Sound Design
Distributie
Productiebedrijf
Springfilm
Omroep
VPRO TV
NFF Archief
Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.