28 dagen, 28 Telegram-kanalen, zodat iedereen met een baarmoeder in deze live hormoonsafari kon instappen op hun eigen dag van de menstruatiecyclus. Onthullend, leerzaam en taboedoorbrekend.

De helft van de mensen heeft een baarmoeder, toch weten de meesten weinig over de bijbehorende hormooncyclus. Vreemd eigenlijk. Maandverbond verkende via Telegram de wondere wereld van de cyclus en schuwde daarbij geen taboe. Het project liep 28 dagen -de duur van een gemiddelde cyclus- op 28 parallelle Telegram-kanalen, zodat deelnemers konden instappen op de dag die overeenkwam met die van hun eigen cyclus. Ervaringsdeskundigen, gynaecologen en andere hormoonexperts namen allerlei hormonale kwesties onder de loep: alles waarvan je gehoopt had dat de biologiedocent er íets langer bij stil had gestaan. In de besloten omgeving van hun smartphone ontvingen deelnemers dagelijks video’s, audioberichten of infographics die passen bij het moment waarop ze zich in hun cyclus bevinden. Ook als gespreksstarter. Want waarom praten we niet openlijker over menstrueren? Wanneer kun je het beste shinen in je cyclus? En hoe voelt menstrueren als je wél een baarmoeder hebt maar geen vrouw bent?

Uitgeroepen tot beste digitale mediaproject van Europa op het Prix Europa Festival 2021 en genomineerd voor De Tegel 2022, in de categorie Online.

Maandverbond was onderdeel van Storyspace 2022, een expositie in Bibliotheek Neude.

Titel: Maandverbond
Jaar: 2021
Categorie: Digitale cultuurproject
Thema: Maatschappij, Zelfbeeld
Editie: NFF 2022

Stills

Maandverbond.jpg