Ga naar inhoud
In deze korte experimentele documentaire wordt historisch en deels beschadigd beeldmateriaal uit Haarlem (1922), door Doing innovatief bewerkt met digitale technieken als optical flow en morphing.
Haarlem, 1922. Filmpionier Willy Mullens filmt klassieke stadsgezichten die uiteindelijk belanden in de archieven. Bijna een eeuw later is het materiaal van Haarlem beschadigd door verval en wordt de film door experimentele filmmaker Karel Doing onder handen genomen. Op innovatieve wijze bewerkt Doing de dramatisch verkleurde, bevlekte en vage beelden met digitale technieken als optical flow en morphing. Op die manier worden de gaps in de historische film minstens zo interessant als de oude, waardevolle beelden die nog wél goed bewaard zijn gebleven. De nieuwe beelden hebben veel weg van de schildertechniek marmeren, of leveren beelden op die doen denken aan een geestverschijning. In kleuren die variëren van blauwgrijzig tot oranje en sepia. De soundtrack werd door Michal Osowski verweven met de veranderingen in densiteit van het beeld en de toegepaste beeldtechnieken van Doing: het piept en ruist als een niet goed afgestelde radio, en reageert op de mate van beschadiging door bijvoorbeeld, schokkerig, luider of minder aanwezig te zijn.

Credits

Producent
Geluidsnabewerking
Sound Design
Productiebedrijf
Doing Film
Distributie
Eye Filmmuseum

Titel: Liquidator
Jaar: 2010
Duur : 8 minuten
Categorie: Korte Documentaire
Competities: Jaaroverzicht
Editie: NFF 2010

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.