SOLD! Selling Dutch

De eerste editie van het programma SOLD! van NFF Professionals 2018 begon met het pitchen van vijf uiteenlopende Nederlandse projecten in ontwikkeling of postproductie aan prominente Europese filmagentschappen. De presentaties werden begeleid door Marten Rabarts van EYE International.

Door Nick Cunningham

Wilant Boekelman van Dutch Mountain Film pitchte The Flying Dog met medeproducent Ernst de Jong. De hilarische fake documentaire vertelt het verhaal van Johannes die ervan droomt zijn hond te leren vliegen. Een Nederlands/Oostenrijkse coproductie, waarvan alle regio’s beschikbaar zijn buiten Nederland en Oostenrijk, benadrukte Boekelman. Over de aantrekkingskracht van het verhaal zei de producent: “Wat me het meest opviel als vrienden en familie vroegen met wat voor films ik bezig ben, en ik over al onze projecten vertelde en natuurlijk ook over The Flying Dog, dat ze als ik ze maanden later sprak alleen maar naar die hond vroegen. Dat is het verhaal dat alle aandacht trekt.”

Daarna was het de beurt aan producente Jessica van Tijn om de documentaire Truus’ Children van Pamela Sturhoofd te pitchen. De film vertelt het waargebeurde verhaal van Truus Wijsmuller, die 10.000 Europese kinderen uit handen van de nazi’s redde voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. De film (deels animatie) wordt uitgebracht als bioscoopfilm van 90 minuten, een tv-documentaire van 50 minuten en een educatieve serie van meerdere afleveringen. “Het is een belangwekkend en leerzaam verhaal, dat meer mensen zouden moeten kennen,” licht Van Tijn toe. “Het [verhaal] is nog niet te vinden in boeken, op scholen of in musea, maar we hebben veel contact met onderwijsautoriteiten in Nederland en Wenen en in heel Duitsland, en veel musea willen de film vertonen als hij uitgebracht is.”

Regisseur Guido van Driel en producent Floor Onrust praatten over hun energieke psychologische thriller/drama Bloody Marie. De film gaat over striptekenares Marie Wankelmut die in de Amsterdamse rosse buurt woont waar ze haar tijd thuis doorbrengt, in de kroeg en bij de slijter. Ze leidt een leeg leven na het succes van haar stripboek, maar gruwelijke gebeurtenissen bij de buren zetten Marie aan tot actie.
“Ze heeft een ernstig drankprobleem en voelt zich schuldig na de recente dood van haar moeder. En te midden van dit alles begaat ze een grote vergissing en komt serieus in de problemen met haar buren, maar ironisch genoeg wordt ze er uiteindelijk beter van. Het is een verhaal met een vrij positief einde,” stelt Van Driel. De film is geïnspireerd op een goede vriend van de regisseur met een ernstig drankprobleem. “Toen Lennert [Hillege, coscenarist] en ik aan deze film begonnen, deden we dat uit een soort frustratie door het machteloos toekijken hoe een aardige man ver afgleed. Ik wilde iets doen met die frustratie… en ook wel een oplossing zoeken. Terwijl we eraan werkten, besloten we om van de man een vrouw te maken, wat een grotere uitdaging is. We hebben van [actrice] Susanne Wolf een goede alcoholicus gemaakt – en ze heeft het geweldig gedaan.”

Producent Steven Rubinstein Malamud (IJswater Films) en regisseur Jaap van Heusden pitchten het zeer ambitieuze, in Noord-Amerika/Canada gesitueerde In Alaska. In de film, voor 95% Engels en voor 5% Inuit gesproken, is de 17-jarige Woody uit een dorpje in Alaska zo depressief dat hij een eind aan zijn leven wil maken. In plaats daarvan doet hij iets vreselijk doms: hij schiet de oliepijpleiding lek die dwars door de staat loopt, wat hem van de ene op de andere dag een naarstig gezochte crimineel maakt, op zijn hielen gezeten door speciaal agent Susan Tarheel. Terwijl hij moet rennen voor zijn leven, leert hij voor het eerst wat het echt betekent om te leven.
“In Alaska wordt een film die de humor zoekt in de krochten van een depressie, een verhaal over het zoeken naar een speld in een hooiberg,” benadrukt producent Malamud. “Het gaat om een Nederlands/Belgisch/Canadese coproductie die gesitueerd is in het adembenemende landschap van Alaska en Canada. Susan Tarheel heeft niet zomaar Susan Tarheel. Ze is geïnspireerd op de grote rollen van Susan Sarandon in de jaren 1980 en 1990, films waarmee we opgegroeid zijn, dus we zijn naarstig op zoek naar een actrice, Amerikaans of Canadees, die die acteerprestaties weer kan oproepen.”

Kasia Karwan van het Parijse agentschap Moonshot Company was onder de indruk van wat ze gezien had. “We hebben net vijf zeer uiteenlopende projecten gezien. Wat kan ik zeggen over de huidige stand van de Nederlandse cinema? Ze waren erg divers…allemaal zeer interessant en erg ambitieus, en allemaal hoogstaand in hun categorie. Ik ben door alle films geïntrigeerd en in alle films is potentieel te investeren, door verschillende bedrijven. Ik denk dat ze allemaal een plekje in de markt kunnen vinden.”
“Ik vond het niveau hier erg hoog”, vult ze aan. “Het komt zelden voor op work-in-progress-evenementen waar ik regelmatig heen ga dat negen van de tien projecten me echt aanspreken. Meestal zijn het er één of twee uit het hele aanbod… [Hierover] wil ik graag meer weten. Ze zijn niet allemaal geschikt voor mijn bedrijf, omdat ik liever werk met speelfilms en de meeste zijn debuutfilms …maar vanuit persoonlijke nieuwsgierigheid zou ik graag meer willen weten over al deze projecten.”

Ook Marten Rabarts van EYE International gaf zijn indruk van het evenement: “Voor mij is het opnieuw een bevestiging van de diversiteit in vorm, toon en fascinatie hier in Nederland. Er is een project dat zich richt op een verhaal dat zich afspeelde onder de Inuitgemeenschap in Alaska. Ik denk dat Nederlandse producenten en regisseurs erg goed zijn in het vinden van deze verhalen, en naar die plekken reizen en zich onderdompelen in die wereld, zodat ze een authentiek, locatie-gebonden verhaal Alaska/Inuit) kunnen vertellen zonder dat hun Nederlandse afkomst erdoorheen schemert.
“Of een maffe, potentieel heerlijke comedy over een hond waarvan het baasje hem wil laten vliegen, en daarnaast een belangwekkend, niet eerder verteld Holocaustverhaal, dat erg inspirerend en nu superrelevant is als je kijkt naar de migratie in Europa, maar ook naar recente verhalen over kinderen die, op een heel verkeerde manier, van hun familie gescheiden worden aan de grens met de VS – dus dat is erg actueel.
“En ook een realistische Nederlandse psychologische thriller die zich afspeelt in hartje Amsterdam, wat zelden voorkomt. We zien bijna nooit verhalen die zich afspelen in de Amsterdamse rosse buurt, omdat Nederlandse filmmakers dat zien als een Nederlands cliché, maar hier zien we iemand die zich erin vastbijt, niet loslaat en een verhaal vertelt dat nergens anders zou kunnen plaatsvinden. Het is erg specifiek qua plaats en tijd, en heeft een geweldig personage dat haar alcoholisme botviert en vervolgens haar innerlijke strijd onder ogen ziet. “Prachtig verteld, perfecte situering, een verhaal dat nergens anders zou kunnen spelen.”