Juryrapporten Studentencompetitie 2017

Pathé Tuschinski Award

HOW TO UNINSTALL LIFE
Het concept van deze film is heel goed geslaagd: hij laat je ontstemd en vol spanning en ongeloof achter. De jury bleef erover napraten maar belangrijker nog: de film lijkt iets ongemakkelijks te zeggen over deze tijd waarin een eenzaam en wanhopig individu tot het uiterste in staat is. Het gebruik van dramatische spanning – onderstreept door de ‘blur’ als stijlmiddel – is van grote kwaliteit. Dit is bij uitstek goede storytelling, met name omdat vorm en inhoud samenvallen.

EEN ONVERGETELIJK AFSCHEID
Deze documentaire slaagt erin om iets wezenlijks te vertellen over de gevolgen van zelfmoord. Niet alleen voor degenen met suïcidale gedachten, maar juist ook voor de betrokkenen. De vakkundigheid van deze jonge regisseur is groot: hij stelt de juiste vragen aan zijn goed gekozen hoofdpersonen, kiest de juiste kaders en weet scenes te vangen die ontroeren in de wijze waarop ze de soms ondraaglijke alledaagsheid van ons bestaan weten te vangen.

WE WILL MAINTAIN
In deze documentaire en in de huidige identiteitspolitiek ziet en hoort de jury een nieuwe en urgente auteursstem. Dit is een film gemaakt met ballen, die onze samenleving een confronterend beeld voorspiegelt en op vernieuwende wijze gebruik maakt van een breed scala aan stijlmiddelen. De ritmische montage neemt je mee op een reis door het multiculturele debat van de afgelopen decennia. De uitdagende beelden van de maker – voor altijd een migrant die met gespreide benen in twee werelden maar ook stoïcijns naast Geert Wilders staat – blijven beklijven.

 

SPECIALE JURY AWARD

Marie-Anne Faustinelli - MAAR ALS IEDEREEN ZO DENKT
Deze filmmaker stond voor een monstertaak. Zij zorgde er niet alleen voor dat een weids uitlopend project in de juiste banen werd geleid, maar voorzag het tevens van een coherent en eigen stemgeluid. Het resultaat is een hybride film waarin meerdere genres weerklinken; een film die eigentijds, fris en geestig is, vol zelfvertrouwen en branie. Deze regisseur, scenarist en producer heeft bovendien een heldere clou en brengt die zónder opgeheven vingertje en mét mogelijke oplossing. Een indrukwekkende prestatie, in een duizelingwekkende verpakking.

Maria Philips - WK CAVIA
De regisseur en scenarist van deze film onderscheidt zich door een uitermate verzorgde uitvoering van een doodeenvoudig concept. Het idee werd ingevuld met humor en oog voor detail, en gaf daarmee een eigen draai aan een uitgekauwd genre: de romantische comedy. Het uitgekiende production design, het prettige spel, het uitgebeende scenario met to-the-point dialogen en een frisse tone of voice: volgens de jury zorgde deze filmmaker ervoor dat alles perfect samenkwam, met het verdiende happy end als kers op de taart.

Festus Toll - WE WILL MAINTAIN
Deze filmmaker gebruikt een veelheid aan middelen en materiaal om zijn verhaal te vertellen. Volgens de jury is zijn stem vernieuwend, authentiek en urgent. Het verhaal dat hij ermee vertelt, in een documentaire die de grenzen van het genre opzoekt en bevraagt, is even belangwekkend als persoonlijk. Deze filmmaker, die verantwoordelijk was voor onder meer regie, productie, editing en een deel van het camerawerk, weet te prikkelen en te intrigeren, maar heeft ook een helder verhaal. De jury ziet in hem een veelbelovend multi-talent met een heel eigen geluid.

 

FPN AWARD

Juryrapport Valerie Bisscheroux – BLOED KRUIPT en AIMÉE 
Deze afgestudeerde producent heeft een duidelijke ambitie voor de toekomst. Naast het produceren van twee indrukwekkende afstudeerfilms richt zij zich nu op haar productiebedrijf met het doel om producties te realiseren met een zelfde soort signatuur. Met een uitgebreide visie heeft zij inmiddels een team om zich heen verzameld om dit doel waar te gaan maken. Daarnaast heeft ze een uitgewerkte serie om zelf te regisseren en heeft ze daarvoor de nodige ijzers al in het vuur en zelfs al een pilot gemaakt.

Juryrapport Maaike Gronheid – ALLER ONS KRUID en THE BOYS NEXT DOOR en AIMÉE
Maaike produceerde met maar liefst met 3 verschillende films af, zowel fictie als een documentaire. De jury was gecharmeerd van haar brede toekomstplannen; naast een inhoudelijke betrokkenheid heeft Maaike een heldere en stevige visie en wil zij zich ontwikkelen tot een zelfbewuste cultureel ondernemer die zal gaan opereren op internationaal niveau. Hiervoor heeft zij de nodige vervolgstappen al helder voor ogen.

Juryrapport Maxime Rozestraaten – SIRENE en THE BOYS NEXT DOOR 
Maxime studeerde af met een prijswinnende fictiefilm en een documentaire, en maakte daarnaast nog de internationale coproductie met België wat voor de Filmacademie een eerste keer was. Hierdoor heeft ze hopelijk de weg voor de toekomst geplaveid aangezien internationale samenwerking steeds belangrijker en noodzakelijker worden. De jury prijst tevens haar inzet voor het verduurzamen van de industrie. Voor de toekomst heeft ze grote ambities en blijft ze loyaal aan haar eigen identiteit als creatief producent voor documentaires.