De 7 Gouden Vragen Aan... Gilles Coulier

 
Tweewekelijks voelt het NFF een talent op het gebied van film, televisie en interactive aan de tand. In aanloop naar het festival interviewde het NFF al heel wat van deze talenten voor de rubriek De 7 Gouden Vragen Aan... zoals  Sophie Dros (winnaar Debuutcompetitie),  Thessa Meijer (Talent en Route) en  Festus Toll (genomineerde Studentencompetitie). Wie straalden nog meer op het NFF dit jaar? We spraken de Vlaamse regisseur Gilles Coulier.  
 

 Naam: Gilles Coulier  Geboortedatum: 30 oktober 1986
 Vorig:           o.a. BEVERGEM, MONT BLANC (NFF 2013)
 Huidig: CARGO (NFF 2017)
Op 27 september was de coproductie CARGO, Gilles' eerste lange speelfilm, te zien op het NFF. Na afloop beantwoordde hij tijdens de Q&A vragen uit het publiek. CARGO is nu ook te zien in de bioscoop.
Wanneer Leon (Roland Van Campenhout) in het ijskoude water van de Noordzee valt en in coma raakt, laat hij zijn zoon (Sam Louwyck) achter met enorme schulden. Terwijl de conflicten met zijn twee broers aan de oppervlakte komen wordt Jean de criminele kant op gedreven waarmee hij het familiebedrijf probeert te redden en zijn zoontje een betere toekomst probeert te geven. 

Gilles over zijn inspiratie voor CARGO: “Als ik kijk naar wat mij inspireerde dan komen de onderwerpen broederschap en vaderschap vaak terug. Ik heb zelf twee broers en wij praten niet veel over onze emoties. Toen vroeg ik mij af wat er zou gebeuren als je dit groter en belangrijker maakt: drie broers die écht niet kunnen communiceren op het vlak van emoties en problemen. Een andere pijler is vaderschap. Met mijn vader heb ik een hele goede band. Ik bedacht wat er zou gebeuren als ik een kind zou krijgen en me niet meer een zoon van mijn vader zou voelen, maar vader van mijn eigen kind. Die zoektocht heeft de basis gelegd voor CARGO.”



 1. Wat is je meest memorabele moment uit je carrière tot nu toe?
“Ik was bij de uitreiking van de Gouden Palm tijdens het filmfestival in Cannes vanwege mijn korte film MONT BLANC, die genomineerd was. Uiteindelijk had ik niet gewonnen maar achteraf hoorden we dat we grote kanshebbers waren. Het was heel erg spannend. Maar ik kan het ook relativeren. Het leven gaat niet om het winnen van prijzen, maar over de verhalen vertellen die je ook echt wilt vertellen met het maken van films. Als je een prijs wint is dat natuurlijk mooi meegenomen.” 

Ook in Nederland was je aanwezig op het festival, naast de afgelopen editie ook in 2013 met de film MONT BLANC. Wat was voor jou een moment om niet te vergeten op het NFF?
“Samen met mijn collega-regisseur uit België en een van mijn beste vrienden in de filmwereld Wouter Bouvijn, die de film TWEESPRONG had gemaakt, was ik aanwezig bij de Talkshow. Het was een heel fijn interview, maar we hadden alle twee iets teveel gedronken. Ik denk dat we wel twintig minuten lang de slappe lach hadden, samen met de presentatrice Claudia de Breij. Het was hilarisch.”

2. Wat zou een Gouden Kalf voor jou betekenen?

“Het is zeker een waardering voor het vak en voor crewleden die normaal weinig in de spotlights komen zoals bijvoorbeeld de director of photography. Het is een erkenning die natuurlijk heel belangrijk is, maar we zouden in ons werk meer bezig moeten zijn met het vertellen van verhalen en goede films maken.
Ik vind het belangrijk bij films dat je helemaal in het verhaal gezogen wordt en dat je even in een andere realiteit zit. Dat het dichtbij je eigen leven staat of herkenbaar is en je een klik kunt maken met een personage of met de film in zijn geheel. Zelf maak ik veel films die dichtbij de realiteit staan.”


Still uit CARGO

3. Wat weet niemand over jouw vak?
“Het spel en het scenario zijn twee dingen die voor mij het belangrijkste zijn bij het maken van een film. Dat is iets waar ik heel hard aan werk. Maar de mensen waarmee ik samenwerk weten dat al over mij.

Ik kan heel moeilijk denken in beelden, misschien is dat iets wat nog niemand weet. Je hebt regisseurs die heel visueel kunnen denken, dat heb ik niet. Als ik een scenario lees zie ik niet gelijk een beeld voor me. Wel werk ik bijvoorbeeld vanuit een foto of artwork. Of ik ga op zoek naar de locatie en dan oordeel ik of ik het goed bij de film vind passen of niet. Dan werk ik daar ter plekke met het scenario. Als je alles al van tevoren vastlegt, is het resultaat erg beperkt omdat je exact hetzelfde doet als in het storyboard staat. Je kunt veel mooiere cadeaus krijgen als je op de set staat en er plots nog een andere wending aan geeft. Ik laat het meer over aan het toeval.”

4. Wat is nou echt een Belgische film die je gezien móet hebben? 
“Dat is C’EST ARRIVÉ PRÈS DE CHEZ VOUS van Remy Belvaux en André Bonzel uit 1992. In het Engels is de titel MAN BITES DOG. De film klopt op alle vlakken en heeft echt de Belgische identiteit in zich. Het is een mockumentary over een moordenaar die gevolgd wordt door een cameraploeg. Het hoofdpersonage wordt onwaarschijnlijk goed gespeeld door Benoît Poelvoorde.”

Welke Nederlandse film vind jij heel goed?

“Dat is TURKS FRUIT, omdat dat voor mij wel nostalgisch is. Het is een hele interessante film en heeft ook een soort cultstatus. Aan de andere kant vind ik de films van Van Warmerdam ook echt heel knap gefilmd.” 

5. Welk personage zou je zelf wel willen zijn, of vind je heel bijzonder? 
“Personages die het heel moeilijk vinden om emoties te tonen, omdat ik misschien zelf wel zo iemand ben. Zoals de rol die Casey Affleck speelde in MANCHESTER BY THE SEA. Dat is voor mij een vertolking die echt onwaarschijnlijk goed gelukt is. Het is niet echt een personage dat ik zou willen zijn, maar dat me wel het meest heeft geraakt. Het is iemand waarbij je echt de tragiek voelt, terwijl het nog niet uitgesproken is. Ik vind het heel knap als je dat kunt neerzetten.”

6. Met wie zou je graag nog willen samenwerken?
“De Deense acteur Mads Mikkelsen, als ik toch mag dromen. Dat is een hele goede acteur. Die staat bij mij heel hoog op het lijstje om ooit mee samen te werken. Hij heeft een goede kop, een sterke complexiteit in zijn gezicht, het is een hele integere acteur die goed weet wat hij wil en de juiste rollen uitkiest. Hij kan transformeren tot de gefrustreerde ziel die hij speelt in JAGTEN tot de enorme bad guy in CASINO ROYALE. Daar moet je veel klasse voor hebben en dat heeft hij.”

7. Welk ander talent in het vak moeten we in de gaten houden?
“Lukas Dhont is een Vlaamse regisseur die nu zijn eerste lange speelfilm aan het draaien is. Met zijn eerdere korte films heeft hij al een hele interessante stijl neergezet en nu ligt de lat erg hoog bij zijn volgende film. Het is een regisseur die goed werkt met het fysieke spel van zijn personages. Het is iemand die integer is en er in slaagt om veel originaliteit in zijn films te steken. Hij weet heel goed wat hij wilt en maakt sterke scenario’s. Alles bij elkaar maakt dat de verwachtingen wel hoog.”

Nog één ding: je film CARGO is nu te zien in de bioscoop, waarom zou iedereen erheen moeten gaan?
“Als je zin hebt om met een dikke emotionele kater de bioscoop uit te gaan moet je er zeker heen gaan. Het is een film die je aan het denken zet en blijft hangen in je hoofd. Je wordt ondergedompeld in een wereld die je niet goed kent: de visserij. Op het eerste gezicht lijkt dat niet interessant, terwijl het heel veel interessante aspecten heeft met personages die ieder een bijzonder verhaal hebben.”



CARGO was al tijdens het NFF te zien en draait nu ook in bioscopen door het hele land. Kan jij nog niet genoeg krijgen van het NFF?  Geen probleem! Het NFF organiseert nog drie keer een speciaal programma in Pathé. Meer info vind je op deze pagina.