De 7 Gouden Vragen Aan... Janneke Doolaard

 
Iedere maand voelt het NFF een talent uit de wereld van film, televisie en interactive aan de tand. Afgelopen tijd interviewden we al heel wat van deze talenten voor de rubriek De 7 Gouden Vragen Aan... zoals Gilles Coulier, Noël Loozen, en  Sophie Dros. Wie straalden nog meer op het NFF dit jaar? We spraken Janneke Doolaard, producent van HET MYSTERIE VAN DE MELKROBOTS. 

Naam: Janneke Doolaard
Beroep: Producent bij DOXY
Nieuw: HET MYSTERIE VAN DE MELKROBOTS
Vorig: o.a. DE ERFENIS, IK BEN ALICE, ERBARME DICH 

Op 23 september ging HET MYSTERIE VAN DE MELKROBOTS in première op het NFF. De documentaire vertelt het verhaal van Melkveehouder Johan van Rijthoven. Johan is een boer die er alles voor over heeft om een gezond boerenbedrijf over te dragen aan zijn kinderen. Omdat zijn koeien niet genoeg melk geven en zijn bedrijf met de ondergang wordt bedreigd, neemt hij het op tegen de multinational die hem drie ondeugdelijke melkrobots leverde. Het wordt een strijd op vele fronten, zoals deze documentaire laat zien. Niet alleen met zichzelf, met zijn directe omgeving en de robotfabrikant, maar ook met geheimzinnige krachten die wellicht op zijn erf heersen.

 1. Wat is het meest memorabele moment uit je carrière tot nu toe?
“Eind 2009 werd DIARY OF A TIMES SQUARE THIEF (Klaas Bense, 2008), genomineerd voor de IDA Award Best Documentary, de meest prestigieuze prijs van het Directors Guild of America. Eenmaal in Los Angeles wonnen we niet, maar ik ervoer voor het eerst hoe belangrijk en fijn het is als je werk zo gewaardeerd wordt. 

Weinig mensen kennen deze film helaas, het is echt een heel mooie film "

2. Wat zou een Gouden Kalf voor jou betekenen?

“ De spanning rond wie dit jaar een Gouden Kalf wint geeft de festivaldagen allereerst extra glans. Het is dan een eer er een te winnen, en het helpt een documentaire ook echt om in de schijnwerpers te komen, tussen die enorme hoeveelheid films die aandacht willen. Een Gouden Kalfje voor onze koeienfilm HET MYSTERIE VAN DE MELKROBOTS zou eigenlijk wel heel gepast zijn!”


Still uit HET MYSTERIE VAN DE MELKROBOTS

3. Wat weet niemand over jouw vak?
“Vooral mensen die niet ‘uit de film' komen kunnen zich moeilijk een voorstelling maken van wat een filmproducent doet - dé filmproducent bestaat natuurlijk niet, ze verschillen onderling enorm – maar ook binnen de filmwereld is het beeld niet altijd helder. 

Een centrale rol in het verbinden van mensen en ideeën en vervolgens ook aan financiële partners, waar dan uiteindelijk, soms pas na jaren, een film uit komt die veel mensen ook nog eens graag willen zien; dat is wat mij enthousiast blijft maken. Liefst heeft de film de wereld dan ook nog iets ten goede veranderd. 
               
Anderzijds is het in deze tijd van grote veranderingen in de markt soms een hele toer…

En bijvoorbeeld het maakproces van HET MYSTERIE VAN DE MELKROBOTS was lang en moeizaam. Maar als ik nu zie hoe drukbezocht en hevig de nagesprekken van filmvertoningen van "HET MYSTERIE" zijn - vooralsnog vooral door mensen uit de agrarische sector- is het geslaagd. Bijna dan, we hopen dat niet-agrariërs ook gaan kijken. Iedereen moet weten dat boeren door iets kleins zomaar enorm in de knel komen te zitten.”

4. Wat is nou echt een Nederlandse film die je gezien móet hebben? 
“Om een beetje in de sfeer te blijven noem ik dan HET IS EEN SCHONE DAG GEWEEST, van Jos de Putter. Het is een prachtig portret van zijn ouders, een Zeeuws-Vlaamse boer en zijn vrouw, aan de vooravond van de sluiting van hun bedrijf.  ”

5. Welk personage uit een (Nederlandse) film zou je willen zijn? Waarom?
“ Hoofdpersoon zijn in een documentaire zou ik zelf moeilijk vinden (dat is wel typisch natuurlijk, zoiets als een loodgieter die thuis lekkage heeft). Ik vind het moedig van dit gezin, met name Johan en Maria, dat zij dit avontuur met ons zijn aangegaan. Op mijn heel oude dag zou ik wel een soort Antonia willen zijn: Een wijze vrouw die terugblikt op een rijk en vol bestaan. Misschien omdat ik (mijn rug) weleens stand-in was voor Willeke van Ammelrooy, op een boerenkar in de film MARIKEN? ”

6. Met wie zou je graag nog willen samenwerken?
“Ik zou heel graag het scenario dat mijn man aan het schrijven is willen produceren.”

7. Welk ander talent in het vak moeten we in de gaten houden?
“ Producenten zien niet zoveel van elkaar, het werk dat wij doen is natuurlijk minder zichtbaar dan dat van bijvoorbeeld een regisseur. Maar de jonge producenten die hier op kantoor rondlopen – Emma Kuijper, Matthijs van de Laar en ook Laura Bouwmeester - vind ik hartstikke goed. Ze proberen echt op een eigen manier hun weg te vinden.”



Janneke over het belang van HET MYSTERIE VAN DE MELKROBOTS: “De onlangs overleden burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan zei in Zomergasten: “Vroeger waren het de boeren die ons hielpen, nu is de beurt aan de steden om achter de boeren te gaan staan." Ik weet ondertussen dat er veel problemen zijn op het platteland. We willen weten waar ons voedsel vandaan komt, en hoe het gemaakt wordt. Maar wie het maakt en onder welke omstandigheden interesseert ons blijkbaar niet. Ik hoop dus dat de film niet alleen een (h)erkenning is voor boeren en buitenlui, maar ook stadsbewoners zal bewegen. Vuk Janic heeft in de eerste plaats trouwens een mooie film gemaakt, met een snufje Balkanhumor.” 

HET MYSTERIE VAN DE MELKROBOTS was al tijdens het NFF te zien en draait vanaf 7 december ook in bioscopen door het hele land. Vanaf dan is de documentaire ook te zien via Picl. Kun je nou nooit genoeg krijgen van het NFF?  Geen probleem! Het NFF organiseert nog drie keer een speciaal programma in Pathé. Meer info vind je op deze pagina.