Interview met Pedri Animation

 


Vanaf vandaag is de Noorse kinderfilm DE DIEREN UIT HET HAKKEBAKKEBOS te zien in de Nederlandse bioscopen. De vrolijke stop-motion film wordt mede geproduceerd door het Nederlandse bedrijf Pedri Animation uit Ankeveen. Zij zijn verantwoordelijk voor het maken van de poppen en decors. Eerder produceerden zij ook de korte film UNDER THE APPLE TREE, die in 2015 een Gouden Kalf voor Beste Korte Film ontving. Het NFF sprak met Peter Mansfelt, executive producer bij Pedri Animation over zijn vak. Peter bezit samen met Paul Mathot Pedri Animation.

De film DE DIEREN UIT HET HAKKEBAKKEBOS gaat vandaag in release. Voor die film hebben jullie de decors en poppen gemaakt. Jullie hebben daarmee eigenlijk een klein wereldje ontworpen. Hoe gaat dat in zijn werk?
“In eerste instantie moet het natuurlijk om een verhaal gaan. Aan de hand van het verhaal ga je kijken wat je nodig hebt. Je kijkt dan hoeveel personages, locaties, en props je onder andere nodig hebt en maakt als het ware een inventarisatielijstje. Vervolgens worden de poppen en decors gemaakt. Het verhaal van DE DIEREN UIT HET HAKKEBAKKEBOS is gebaseerd op een bestaand geïllustreerd boek. We hebben daarom eerst de poppen en decors van klei gemaakt en gekeken of ze ook daadwerkelijk matchen met het plaatje uit het boek. Als de klei-poppen vervolgens definitief zijn worden ze afgegoten en krijgen ze een klein metalen skeletje. Dat zorgt ervoor dat als de pop iets in een andere houding gezet wordt, deze ook in deze houding blijft staan. Als alle popen en decors klaar zijn, gaan ze de studio in. Voor DE DIEREN UIT HET HAKKEBAKKEBOS moesten ze daarvoor eerst met een hele grote vrachtwagen naar Noorwegen waar de studio’s opgebouwd waren.

Regisseur en animator gaan vervolgens in de studio aan de slag aan de hand van het storyboard. De animatoren zetten de poppen steeds een klein beetje in een andere houding. Van elke houding wordt een beeld gemaakt. Alle beelden achter elkaar laten zien, maakt dat de pop uit zichzelf beweegt. Ook het maakproces van poppen en decors duurt heel lang. Uiteindelijk heeft het maken van de poppen voor DE DIEREN UIT HET HAKKEBAKKEBOS (dat zijn er ongeveer 60) alleen al 8 à 9 maanden geduurd en het maken van de decors ook een maand of 8. Het filmen zelf duurde een jaar. Inclusief post-productie kom je voor deze film uit op een proces van ongeveer 3 jaar!“

Jullie maken met het team ook vaker commercials. Wat is voor jullie het grote verschil tussen commercial en speelfilm?
“Ten eerste werk je met een kleiner team. Voor commercials bijvoorbeeld, werken we met een man of 6 aan de poppen. Voor een speelfilm ben je met een team van 35 mensen! Daarnaast zijn de poppen voor een commercial veel sneller klaar. Dat heeft te maken met de kwaliteit die je nodig hebt. De poppen voor een speelfilm moeten veel langer mee gaan omdat de opnames ook veel langer duren. Daarnaast moeten ze veel beter worden afgewerkt, omdat een speelfilm op het grote doek vertoond wordt, en een commercial over het algemeen niet. Bij een speelfilm komt dus veel meer precisie kijken. Daarnaast vertel je bij een commercial een verhaal in 20 seconden, en bij een speelfilm moet je het doek (meer dan) 70 minuten vullen. Er zitten heel andere eisen aan het script.“

Noem eens iets dat mensen vaak niet weten over jouw vak? 
“We horen heel vaak “Maar dat wordt toch allemaal met de computer gedaan?” Mensen weten niet dat we fysieke poppen maken en daarmee werken in een studio. Het ziet er als het ware uit als een heel groot speelgoedland!“



De door jullie geproduceerde korte film UNDER THE APPLE TREE ontving in 2015 het Gouden Kalf voor Beste Korte Film. Wat betekende dat voor jullie? 
“Met Pedri Animation streven we ernaar om de hoogst mogelijke kwaliteit te leveren met de middelen die er zijn. Dat lukt meestal wel. Het is ook ons visitekaartje, we staan er bekend om in het buitenland. Het winnen van zo’n prijs bevestigt voor ons dat die kwaliteit ook in Nederland erkend wordt.“

Whats next?
“Daar kan ik helaas niet zo veel over zeggen. Er staat wel al van alles in de steigers, dus jullie kunnen nog veel verwachten.“

Is er iets dat je nog heel graag een keer zou willen doen?
“Ik ben alleen al bij Pedri Animation zo’n 23 jaar actief, ik denk dat ik in mijn leven wel aan 400 à 500 producties heb meegewerkt. Dat is een hele waslijst. De kers op de taart zou voor mij echt zijn om met Pedri Animation echt een Nederlandse stop-motion hoofdproductie te maken. Gelukkig komt het steeds vaker voor dat dit soort producties gemaakt kunnen worden door het veranderende financieringsklimaat.“