Ga naar inhoud
Sober gestileerde, op waarheid gebaseerde psychologische thriller over een buschauffeur die de Amsterdamse Rembrandttoren gijzelt omdat hij zich als consument van de breedbeeldtelevisie bedrogen voelt.
Psychologische thriller gebaseerd op het gijzelingsdrama dat zich op 11 maart 2002 in de Amsterdamse Rembrandttoren afspeelde. Een verwarde man protesteerde tegen de breedbeeldtelevisie omdat hij zich bedrogen voelde: de apparaten geven niet meer maar juist minder beeld. Bovendien zag hij in de zwarte balken codes die zijn kijkgedrag manipuleerden. De man pleegde uiteindelijk zelfmoord. In Off Screen zocht Kuijpers naar de motieven van de wanhoopsdaad en voerde Jan Decleir op als hoofdpersoon, de eenzame en bijna gepensioneerde buschauffeur John Voerman. De film toont hoe Voerman per toeval in contact komt met Philips topman Wesselinck. Wonderwel bekent Wesselinck de klachten over de breedbeeldtelevisie en er ontstaat een vriendschap. Voerman verliest echter zijn grip op de werkelijkheid. In een door hemzelf geschapen waanwereld raakt hij verzeild in een vreemd kat-en-muisspel met de topman van Philips dat hij met de dood zal bekopen.

Titel: Off Screen
Jaar: 2005
Duur : 1 uur, 26 minuten
Categorie: Speelfilm
Competities: Gouden Kalf Competitie, Hoofdprogramma
Editie: NFF 2005

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Stills

Still
Still
Still
Still
Still
Still